Mercedes GLE Coupé valt niet te missen

Hij oogt nog steeds boos dat ze z'n achterkant hebben verwijderd

Mercedes GLE Coupé 2019
Mercedes GLE Coupé 2019
Mercedes GLE Coupé 2019
Mercedes GLE Coupé 2019
Mercedes GLE Coupé 2019
Mercedes GLE Coupé 2019
Mercedes GLE Coupé 2019
Mercedes GLE Coupé 2019
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé, 2019
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé, 2019
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé, 2019
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé, 2019
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé, 2019
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé, 2019
Mercedes GLE Coupé 2019
Mercedes GLE Coupé 2019
Mercedes GLE Coupé 2019
Mercedes GLE Coupé 2019
Mercedes GLE Coupé 2019
Mercedes GLE Coupé 2019
Mercedes GLE Coupé 2019
Mercedes GLE Coupé 2019
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé, 2019
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé, 2019
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé, 2019
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé, 2019
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé, 2019
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé, 2019

De vorige Mercedes GLE Coupé was misschien wel de minst geslaagde platte SUV van allemaal – en dat wil wat zeggen. Hij was log en plomp en deed vermoeden dat z’n bestuurder net zo dubieus was als z’n vormgeving. Nu is de nieuwe standaard GLE best een sierlijke, smaakvol vormgegeven auto, dus dat beloofde toch iets goeds voor de Coupé. En zie hier: het had erger gekund.

De wielbasis van de nieuwe Mercedes GLE Coupé is 20 millimeter langer, wat niet veel is, maar blijkbaar genoeg om ‘m minder gedrongen te laten ogen. Toch is dit nog altijd 60 millimeter korter dan de gewone GLE; Mercedes zegt dat dat ‘m wendbaarder maakt. In het geval van de AMG GLE 53 Coupé kun je z’n look zelfs agressief noemen.

De motoren van de Mercedes GLE Coupé

Zoals bij andere modelreeksen duikt de 53 net onder de 63. Hij heeft een 3,0-liter twin-turbo zes-in-lijn die het tot 435 pk en 520 Nm schopt, plus wat elektrohulp van 22 pk en 250 Nm. Inderdaad: dat is bijna de helft van het koppel extra. De kracht gaat naar vier wielen, waardoor je een 0-100-tijd kunt noteren van 5,3 seconden.

Op dit moment is de AMG 53 de enige benzinevariant op het menu van de Mercedes GLE Coupé. De andere twee opties zijn dus diesels: je kunt kiezen uit de 350 d (272 pk, 600 Nm) en de 400 d (330 pk, 700 Nm).

Minder luchtweerstand

De afgeknotte GLE is nu gladder dan voorheen. 9 procent gladder zelfs, wat goed is voor de efficiëntie. Gelukkig, want dat is waar kopers van dit soort auto’s om geven. Standaard komt hij met stalen veren, maar luchtvering is een optie – inclusief Mercedes’ bijzondere op-en-neer, schudden-met-die-billen Body Control-systeem. Uiteraard kun je kiezen uit verschillende rij-modi.

In het interieur vind je dezelfde opzet als in andere recente Mercedessen. Het is hetzelfde systeem als in de A-klasse, geprojecteerd op twee brede, aan elkaar gelinkte schermen. Het blijft een van de mooiste en best werkende cockpits van het moment. Uniek ten opzichte van andere modellen zijn de twee handgrepen op de middenconsole. Kan je passagier zich mooi aan vasthouden terwijl jij die verbeterde luchtweerstand test.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws