
De dopamine raasde door onze lichamen toen we de woorden ‘Mercedes-Maybach GLS 600’. Want het cijfer 600 stond historisch altijd voor een twaalfcilinder en die oppermachtige aandrijving stierf eerder dit jaar bij Maybach. Toont Daimler dan eindelijk een flinke set cojones? Is de Mercedes-Maybach GLS 600 de middelvinger naar alle uitstootproblematiek? De held die we verdienen, maar niet nodig hebben? Nee. Maybach bukt zijn nomenclatuur en zijn erfgoed genadeloos voorover en, nou, goed. De GLS 600 heeft een V8-motor.
Zelden hoor je ons klagen als een auto uitgerust wordt met een achtcilinder. Alleen in het geval zoals hier voor je gepresenteerd is; als de naam een V12-motor belooft. En voor de markt waar dit ding gekocht wordt, kan een V12-motor er wel van af, toch? Vooruit, langzaam is de Mercedes-Maybach GLS 600 niet. De 4,0-liter V8 produceert 558 pk en 730 Nm, waardoor een 0-100-tijd van 4,9 seconden mogelijk is. Een kleine elektromotor van 22 pk helpt met de acceleratie en wint stroom terug.
Wat maakt de Mercedes-Maybach GLS een Maybach?
Wat direct opvalt is de tweekleurige lak en de uitgesproken grille. Daaronder voegt Mercedes wat chroom toe en installeert een kaasrasp als onderste grille. Op de achterste stijl plakt Mercedes Maybach-badges. Achterin strekken twee stoelen zich uit zodat je een aangenaam dutje kunt doen. Bijna alle oppervlaktes zijn bekleed met zacht nappa-leer, aluminium of hout. Uiteraard kun je het interieur helemaal zelf samenstellen.
Er is plek voor champagne-flessen en de tafels klappen uit om je hapje uit de ingebouwde koelkast op neer te zetten. Via het infotainmentsysteem zijn diverse geuren mogelijk. De twee achterste stoelen krijgen separate airconditioning, plus er is een speciale rijmodus die ervoor zorgt dat de achterste passagiers zo comfortabel mogelijk zitten. De luchtvering zal hier een grote rol bij spelen. Oh, en uiteraard gaat de zonwering elektrisch omlaag. Voor als het nog niet duidelijk was: de Mercedes-Maybach GLS 600 koop je om in vervoerd te worden.
Meer van TopGear


Oeps: De velgen van de Mercedes GLS zijn al in de configurator gejat

Zelfs de Maybach GLS is niet veilig voor Poolse tuner Carlex

Brabus 850 XL verschijnt opnieuw bij Domeinen, dit keer met extra schade

Mansory maakt Mercedes-Maybach GLS aantrekkelijk voor pakketbezorgers

Brabus 900: als Maybach je niet luxe (of snel) genoeg is

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment
