De agenten die in de nieuwe Mercedes van de politie moeten rijden, zijn er niet zo over te spreken. De Merc zou te krap zijn en niet dynamisch genoeg – dat laatste had iedereen met een internetverbinding kunnen weten. De B staat immers officieus voor Bejaard.
De Mercedes van de politie wordt daarom nu aangepast. Om te beginnen komt er een nieuwe middenconsole die meer ruimte biedt aan de inzittenden. De zwaailichten op het dak worden aangepast zodat de belichting beter werkt en de agenten meer kunnen zien. Ook is het stopteken beter zichtbaar van buitenaf.
De Mercedes van de politie rijdt nu beter over drempels
Daarnaast is de politie zelfs zover gegaan om de wegligging van de B-klasse te verbeteren en ervoor te zorgen dat de Mercedes beter over drempels kan met hoge snelheid. De veren zijn stugger en de auto komt vóór 1,6 centimeter en achter 2,5 centimeter hoger te staan. De 400 Mercedes B’s worden vanaf de zomer per setjes van tien aangepast.
Snel zijn de auto’s nog altijd niet. De politie tekende voor de Mercedes B 220 d met 177 pk en 350 Nm koppel. Van 0 naar 100 gaat dit model in 8,3 seconden en de topsnelheid is 224 km/u. Ze kunnen nu bij een achtervolging tenminste wel iets sneller over drempels.
‘Met de aanpassingen hebben we nu een auto gekregen, waarmee collega’s hun werk nog beter kunnen doen’, aldus Pim Miltenburg, voorzitter van de stuurgroep Aanbesteding Politievoertuigen en hoofd Operatie Oost-Nederland. Volgende keer misschien gewoon een geschikte auto uitkiezen? We bieden ons graag aan als onafhankelijk adviseur.
Jeroen heeft op 27 juni 2019 geschreven:
Jammer, erg jammer dat er bij zulke grote investeringen niet eerst beter getest word of het gekozen voertuig wel geschikt is voor de taak die het moet gaan uitvoeren.
Scheelt ons héél veel belastinggeld en je krijgt geen mineur onder het personeel.
HJ Smits heeft op 27 juni 2019 geschreven:
Voor Taktiek & Velddienst heb je geen snelle dure auto nodig. Maar Waarnemen – Beredeneren – Uitvoeren. Rat in de Val.
José Zueco heeft op 27 juni 2019 geschreven:
De auto is niet te klein, de politie is te dik…
Dus massa traagheid.
Gerard van Kammen heeft op 26 juni 2019 geschreven:
Heb er zelf ook wel eens een tijdje in gereden en ik was verbaasd over de rijeigenschappen. Snel, stabiel en ook nog mooi afgewerkt.
Wat inderdaad als kritiek punt kan worden beschouwd is de bodemspeling. Het is een hele lage auto, maar een paar veertjes er in en klaar.
Wat betreft motorisering is die 177 pk sterke diesel niet verkeerd. Anders laat je hem toch tunen tot 245 PK.
Henk heeft op 26 juni 2019 geschreven:
Volgende keer dus weer gewoon Touran… ??
Apps/Appie heeft op 25 juni 2019 geschreven:
Voor je iets aanschaft laat je even informeren waar een bep. Auto geschikt voor is of niet laat de personen die erin moeten rijden eerst 1 a2 mnd proefrijden en evalueer dan de auto met de aanbevelingen en kijk dan of het waard is om meerdere wagens aanteschaffen van dat type en dus niet zoals nu aanschaffen en we zien wel wat de belastingbetaler er nog meer voor moet neertellen
Martijn heeft op 25 juni 2019 geschreven:
Wat een zeikverhaal over iets positiefs. Investeren in een verbetering van een mooi beroep neerhalen. Neem dan wat meer tijd om verder te zoeken naar een goed verhaal, zoals mindfulness of gezonde voeding of andere dingen die wat opbouwen
Walter heeft op 25 juni 2019 geschreven:
Zelfkritiek is er niet bij sommige organisaties. En het betreft aanbestedingen uit belasting.