Bugatti, Rolls-Royce en zelfs MG. Het zijn merken die ooit aan de afgrond stonden of zelfs naar beneden kletterden, maar nu ijzersterk zijn teruggekomen onder een nieuwe eigenaar. Spyker kan het volgende succesverhaal worden. Als jij tenminste met een goed idee en een nog betere zak geld komt. Want de merkrechten van Spyker gaan eind deze maand de verkoop in. De gelukkige koper mag het merk Spyker nieuw leven inblazen.
Waar is Victor Muller in dit verhaal?
Victor Muller geeft zich uiteraard niet zomaar gewonnen. Het Financieel Dagblad, dat het nieuws over Spyker naar buiten bracht, sprak de oud-topman van Spyker: ‘Ik ren de benen uit mijn lijf om de financiering voor elkaar te krijgen. Ik bevind mij midden in dat proces.’ Het zou ons niets verbazen als het Muller wederom lukt om Spyker weer tot leven te wekken, al is het maar voor eventjes. Als je een Spyker wilt, kun je misschien beter een tweedehandsje kopen en tot nieuw laten opknappen.
Wat kun je met de merkrechten van Spyker doen?
Als je vanuit het niets wilt beginnen, kom je voor een pittige uitdaging te staan. Wat je zou kunnen doen, is een koetsbouwer worden voor bestaande modellen. Ares Design bouwt bijvoorbeeld Corvettes om tot de toffe S Project. Of koop de techniek van Rimac, zoals Pininfarina dat doet met de Battista. Of word bemiddelaar en zorg dat BMW of Mercedes het merk koopt. Zij hebben de middelen om een volwaardige Bugatti-concurrent neer te zetten.
Hoe is Spyker hier terechtgekomen?
Het is nogal een soap geworden. Het Nederlandse sportautomerk startte officieel in 1999. De eerste Spyker C8 was in 2000 klaar. Het bedrijf ging goed genoeg om in 2006 het Midland F1-team te kopen, maar na een jaar werd het team al verkocht om door te gaan als Force India. In 2010 kocht Spyker het Zweedse Saab van General Motors. Al in 2011 begon daar de ellende en in 2012 ging dat automerk kopje onder.
Spyker liet zich niet uit het veld slaan en kwam in 2013 met de Spyker B6 Venator. Achter de schermen rommelde het financieel al. In 2014 werd Spyker NV bankroet verklaard. Daarna vertoonde het merk nog regelmatig stuiptrekkingen. In 2017 maakte Spyker bekend opnieuw auto’s te bouwen met Koeningsegg-motoren. Een jaar later ging dat niet door. Vorig jaar kwam er wederom nieuws over de productie, maar daar is ook niets van terechtgekomen.
Reacties