
Een tijdje terug maakten we kennis met de eerste elektrische Countryman, de Countryman E. Maar Mini gooit de BMW-verbrandingsmotoren nog niet in de grijze kliko. De derde generatie van de SUV komt gelukkig ook nog naar de showrooms als John Cooper Works. Dit is alles wat je moet weten over de nieuwe Mini Countryman JCW.
Omdat het een hete Mini is, zijn er nog meer ‘Go Kart’-referenties dan normaal. Deze keer zit het kartgevoel hem in de vierwielaandrijving, sterke remmen en grote banden (19- of 20-inch) die voor extra grip moeten zorgen. Even geen zin om te sturen? De Countryman JCW kan tot level 2 autonoom rijden. Dit wil zeggen dat de bestuurders zijn handen van het stuur kan halen, zolang als je maar blijft opletten.
De nieuwe Mini Countryman JCW zou goed moeten klinken
Nog een cliché voor Mini: de John Cooper Works is geïnspireerd door de racerij. Dit komt terug in de zwarte lak met rode accenten, maar ook in de luchthappers, buitenspiegels en remklauwen. Hij moet ook goed klinken door een uitlaatklep die open en dicht kan. Bij het starten krijgt de Countryman een geluidsboost en onderweg hoor je een ‘op de racerij geïnspireerde sound’.
Voor wat verstandigere onderdelen moet je bij de veiligheidssystemen zijn. Er zijn twaalf ultrasonische sensoren, vier camera’s en led-koplampen met een ‘JCW Signature Mode’. Vanbinnen is de nieuwe Mini juist minimalistisch (haha). Gelukkig zijn er sportstoelen en genoeg JCW-badges om je eraan te herinneren dat je niet zomaar een familieauto rijdt.
Motoren en specificaties van de Countryman JCW
De nieuwe Mini Countryman John Cooper Works krijgt een 2,0-liter viercilinder met een turbo. Het vermogen is 300 pk en het koppel 400 Nm. Sprinten naar 100 km/u kan in 5,4 seconden en de topsnelheid is 250 km/u. Ja, de Countryman is Mini’s SUV en is vrij groot voor een Mini, maar vergelijk hem met auto’s met evenveel vermogen – zoals de Opel Grandland GSe of de Peugeot 3008 GT – en de Countryman is qua afmetingen stukken kleiner.
Prijs van de nieuwe Mini Countryman JCW
De nieuwste telg van de John Cooper Works-familie komt in het eerste kwartaal van 2024 naar Nederland. Wanneer hij naar België komt, weten we niet. In Nederland ga je 76.990 euro betalen voor de nieuwe Mini Countryman John Cooper Works (prijzen in België zijn nog niet bekend). Voor de gewone Countryman betaal je 45.990 euro en de PHEV kost 48.130 euro. Wat de vol-elektrische versie kost, is nog niet bekend.
Meer van TopGear


Mini Countryman SE 1e rij-indruk: Is de elektrische Countryman ook een beetje vermakelijk?

Dit zijn de nieuwe (elektrische) Mini Cooper en Mini Countryman

Mini Clubman JCW met 306 pk is hier

Gave platen: Mini X-Raid shakedown Dakar 2019

Dakar 2019: Mini X-Raid shakedown

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Mini Countryman JCW All4 review: Hoe rijdt de niet-elektrische grote Mini JCW?

De nieuwe Mini John Cooper Works krijgt (als je wilt) gewoon een benzinemotor

Hyundai i20 N vs Ford Fiesta ST vs Mini JCW

Mini John Cooper Works maakt zijn rentree in 2019

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

De prijs van de Hyundai Inster is bekend: de goedkoopste volwaardige EV van dit moment?

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Dacia Spring: hoe goed of slecht rijdt de goedkoopste elektrische auto van Nederland? (review)

De goedkoopste EV van Nederland kost 10.000 euro minder dan een VW Polo

Dacia Spring: De goedkoopste elektrische auto van Nederland is vernieuwd

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren
