
De leukste Mini van het stel, want de krachtigste en geen SUV, schitterde sinds sinds de facelift door afwezigheid. De Mini John Cooper Works had wat meer moeite om aan de nieuwe WLTP-uitstooteisen te voldoen. Maar er komt inmiddels witte rook uit de schoorsteen van de Hams Hall-fabriek in het VK. In maart volgend jaar kun je weer instappen in de Mini John Cooper Works.
Je herkent de vernieuwde Mini John Cooper Works niet aan zijn ‘Union Jack’-achterlichten, want die zitten sinds de facelift ook op z’n minder potente broertjes. Maar wel aan een dikkere bodykit, 17-inch wielen en grotere remmen. De 2,0-liter viercilinder produceert nog altijd 231 pk en de nodige plofjes.
Door de versnellingen wiebelen doe je zelf in de Mini John Cooper Works. Is het samenspel tussen je linkervoet en de pook in orde, dan sprint je in 6,3 seconden naar de 100 km/u. Van 80 naar 120 km/u accelereren doet de Mini in een kleine 5,6 seconden.
Een achttraps automaat is een optie in zowel de dichte versie als de cabrio. Prestatiecijfers voor deze transmissie communiceert Mini niet, maar voorheen sprintte de automaat in 6,1 seconden naar de 100 km/u. Zo veel werd er technisch niet veranderd, dus verwacht soortgelijke getallen van de vernieuwde vlotterik.
De prijzen van de Mini John Cooper Works volgen later. De pre-facelift kostte in Nederland ongeveer 42.000 euro en aangezien de WLTP-uitstoot vaak iets hoger is, kun je verwachten dat de prijs ook een stukje zal toenemen.
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Meer van TopGear




Deze Mini JCW met enorme achtervleugel doet mee aan de 24 Uur van de Nürburgring


Mini Recharged: een elektrische klassieke Mini


Mini GP3 door Minispeed


Mini met BMW-V8 is een kunstwerkje


De 10 snelste hatchbacks ter wereld




Welke Mini is leuker om te rijden: de nieuwe Electric of de oude Cooper?


Mini laat zien goede zelfspot te hebben met deze enorme RC-afstandsbediening als laadpaal


Mini wil de handbak in leven houden door Amerikanen te leren schakelen



Durf jij een Mini Cooper S te kopen die al 80.000 kilometer (!) geleden een beurtje moest?


De nieuwe Mini Aceman heeft een zeer hip interieurtje



Deze Mini JCW met enorme achtervleugel doet mee aan de 24 Uur van de Nürburgring


Ook de Polestar 2 krijgt achterwielaandrijving en meer vermogen (plus een nieuwe neus)



De nieuwe Mercedes-AMG CLA 45 heeft nog steeds de krachtigste viercilinder ter wereld


Het verstandige Volvo stapt ineens weer over op achterwielaandrijving


De elektrische e-tron heet nu Audi Q8 e-tron, om het net even wat verwarrender te maken


Alfa Romeo Stelvio en Giulia krijgen facelift, zien er nog steeds prachtig uit


Ford Focus ST review: Kon de hot hatch nog worden verbeterd?



De nieuwe Mercedes-AMG CLA 45 heeft nog steeds de krachtigste viercilinder ter wereld


Deze gepantserde VW Golf GTI heeft zelfs een kogelwerend glazen schuifdak


Pechvogel vindt zijn Audi RS 3 bedolven onder de modder terug bij autobedrijf




Welke Mini is leuker om te rijden: de nieuwe Electric of de oude Cooper?


Is de hybride Dacia Jogger zijn geld waard?


De Renault Megane RS Ultime is de laatste Renault met een RS-badge


De Aston Martin DBS 770 Ultimate is ‘de krachtigste productie-Aston ooit’


Slimme ondernemer bestelde de laatste 240 Defenders (en verdient daar nu leuk aan)


Deze betaalbare roadtrip door Engeland kost je maar 350 euro




Welke Mini is leuker om te rijden: de nieuwe Electric of de oude Cooper?


Aston Martin DBS 770 Ultimate luidt pensioen van de DBS in (met een V12)


Slimmerik probeert met racestrepen onder een snelheidsboete uit te komen


Dit is de Nederlandse prijs van de Lucid Air Grand Touring


De Audi RS 6 e-tron is een grote jongen en komt in 2024


Audi presenteert de Activesphere: deels luxe crossover, deels pick-up


Je mag straks zwaardere auto’s rijden met een rijbewijs B


Deze Mercedes SLR McLaren Stirling Moss gaat zo goed als nieuw onder de hamer


Reacties