Hoe hebben elektrische auto’s zich de afgelopen tien jaar ontwikkeld? Laten we even kijken naar de Mini Electric uit 2008, een proefballonnetje dat 500 leaserijders mochten testen. De eerste Electric had 206 pk, 240 kilometer bereik en een 0-100-tijd van 8,5 seconden. De nieuwe Mini Electric heeft 184 pk, 270 Nm, 231 kilometer bereik en een 0-100-tijd van 7,3 seconden.

Dat valt tegen, niet? Het grootste verschil zit hem in de batterijen. Die in de oude Mini Electric uit 2008 waren zo kloek dat ze de gehele achterbank en bagageruimte opslokten. De nieuwe T-vormige accu met 32 kWh capaciteit in de Mini Electric is compact en hierdoor krijg je net zoveel interieurruimte als bij een normale Mini.

De Mini Electric is tevens 15 millimeter hoger om de batterijen kwijt te kunnen. Het zwaartepunt ligt 30 millimeter lager. Het onderstel is aangepast om het rijgedrag van de Mini Electric zoveel mogelijk op dat van de Cooper te laten lijken.

De elektromotor in de Mini Electric komt uit de BMW i3. Vind je de actieradius tegenvallen? Het is net iets meer dan de Honda E en volgens Mini genoeg voor de gemiddelde bestuurder. Uit marktonderzoek van Mini blijkt namelijk dat een gemiddeld persoon slechts 37 kilometer per dag aflegt.

Hoeveel zwaarder is de Mini Electric?

De nieuwe Mini Electric weegt slechts 145 kilo meer dan de Cooper S. Je kunt ‘m alleen kopen als driedeurs, aangezien dit de populairste carrosserievorm is van de Mini. De topsnelheid is 150 km/u en aan een 50-kW lader is ie met 35 minuten voor 80 procent volgeladen. Omdat de aandrijflijn minder koeling nodig heeft, is de grille van de Mini dicht.

Het interieur van de Mini Electric lijkt nog altijd enorm op dat van de normale Mini. Nieuw is het zwevende instrumentarium achter het stuur. Op het dashboard vind je knoppen om de mate van regeneratief remmen in te stellen en om de rij-modi te kiezen.  Vanaf maart volgend jaar kun je de Mini Electric rijden voor 34.900 euro. Je kunt ‘m nu alvast online reserveren.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)