
Hoe hebben elektrische auto’s zich de afgelopen tien jaar ontwikkeld? Laten we even kijken naar de Mini Electric uit 2008, een proefballonnetje dat 500 leaserijders mochten testen. De eerste Electric had 206 pk, 240 kilometer bereik en een 0-100-tijd van 8,5 seconden. De nieuwe Mini Electric heeft 184 pk, 270 Nm, 231 kilometer bereik en een 0-100-tijd van 7,3 seconden.
Dat valt tegen, niet? Het grootste verschil zit hem in de batterijen. Die in de oude Mini Electric uit 2008 waren zo kloek dat ze de gehele achterbank en bagageruimte opslokten. De nieuwe T-vormige accu met 32 kWh capaciteit in de Mini Electric is compact en hierdoor krijg je net zoveel interieurruimte als bij een normale Mini.
De Mini Electric is tevens 15 millimeter hoger om de batterijen kwijt te kunnen. Het zwaartepunt ligt 30 millimeter lager. Het onderstel is aangepast om het rijgedrag van de Mini Electric zoveel mogelijk op dat van de Cooper te laten lijken.
De elektromotor in de Mini Electric komt uit de BMW i3. Vind je de actieradius tegenvallen? Het is net iets meer dan de Honda E en volgens Mini genoeg voor de gemiddelde bestuurder. Uit marktonderzoek van Mini blijkt namelijk dat een gemiddeld persoon slechts 37 kilometer per dag aflegt.
Hoeveel zwaarder is de Mini Electric?
De nieuwe Mini Electric weegt slechts 145 kilo meer dan de Cooper S. Je kunt ‘m alleen kopen als driedeurs, aangezien dit de populairste carrosserievorm is van de Mini. De topsnelheid is 150 km/u en aan een 50-kW lader is ie met 35 minuten voor 80 procent volgeladen. Omdat de aandrijflijn minder koeling nodig heeft, is de grille van de Mini dicht.
Het interieur van de Mini Electric lijkt nog altijd enorm op dat van de normale Mini. Nieuw is het zwevende instrumentarium achter het stuur. Op het dashboard vind je knoppen om de mate van regeneratief remmen in te stellen en om de rij-modi te kiezen. Vanaf maart volgend jaar kun je de Mini Electric rijden voor 34.900 euro. Je kunt ‘m nu alvast online reserveren.
Meer van TopGear


Durf jij een Mini Cooper S te kopen die al 80.000 kilometer (!) geleden een beurtje moest?

Deze Mini JCW met enorme achtervleugel doet mee aan de 24 Uur van de Nürburgring

Mini Recharged: een elektrische klassieke Mini

Mini GP3 door Minispeed

Mini met BMW-V8 is een kunstwerkje

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Mag de Mini Aceman SE zich terecht een echte Mini noemen? (review)

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
