Aangenaam, dit is Vini’ the Powerflex V8 Mini, het vierwielige equivalent van een ontsnapte TBS-klant. En de naam van deze Mini met BMW-V8 rijmt, dat is altijd leuk. Producent van onderstelrubbers Powerflex werkte vier jaar om te bewijzen dat een V8-motor heus wel in de neus van een Mini past. Nu is het project eindelijk klaar, precies op tijd om een rondje te rijden op de heuvelklim van het Goodwood Festival of Speed. De 4,0-liter V8 zonder turbo’s komt uit de E92-generatie van de BMW M3, tevens de enige generatie met een achtcilinder. Het standaard vermogen voldoet: 420 pk en 400 Nm. Om de boel te laten passen, is wat creativiteit nodig. Daarom gebruikten de bouwers de subframes van een Subaru WRX STI. Neem even de tijd om de foto van de onderkant te bekijken; de afwerking lijkt wel fabrieks-af. De transmissie van de Mini met BMW-V8 is trouwens de standaard DCT-automaat.

Hoe de Mini met BMW-V8 op de weg blijft

De combinatie van een grote BMW-V8 voorin, weinig ruimte tussen de voorste en de achterste wielen en achterwielaandrijving is niet optimaal voor een stabiele wegligging. Niet met een standaard onderstel, in ieder geval. Daarom perst Powerflex draagarmrubbers van eigen makelij in het onderstel, vroegen ze vriendje Bilstein om een setje dempers en stuurde Alcon de remmerij op. Mocht het anders lopen dan gepland, dan zit er een rolkooi in de auto en houden racegordels de bestuurder stevig in de kuipstoelen.

Het gewicht

Het gewicht van de Mini met BMW-V8 is net iets meer dan 1.300 kilo, wat ruim 200 kilo minder is dan de standaard BMW M3 van de E92-generatie. Het gebrek aan interieur en de koolstofvezel delen houden het gewicht laag. De 0-100-tijd zal dus onder de 4,5 seconden van de M3 liggen. We zijn heel benieuwd naar de tijden die de auto noteert op de heuvelklim. Hou je ogen maar open, er verschijnt vast binnenkort een spectaculaire video vanuit Goodwood.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)