De snelste Mini ooit is niet snel genoeg. Tenminste, dat vindt Beek Auto Racing – of eigenlijk de subdivisie Minispeed. Volgens de specialisten moest de Mini GP3 op drie punten verbeterd worden ‘waar de standaard GP3 niet zijn volledige potentieel realiseert en waar de Mini-ingenieurs korte wegen moesten nemen om het project financieel haalbaar te maken.’ Dit was het uitgangspunt voor het project Mini GP3 door Minispeed.

Nieuwe dempers voor de GP3

Het eerste punt was de wegligging. Daarvoor knoopten ze een setje sportievere dempers van het Nederlandse AST Suspension onder de Mini. Hier kan de klant kiezen voor een zachtere set voor meer allround-prestaties of voor een hardere set die voornamelijk bedoeld is voor het circuit. Deze blauwe Mini kreeg de zachtere set. Om het geheel goed tot zijn recht te laten komen, monteert de specialist Michelin Cup 2-banden.

De Mini GP3 door Minispeed krijgt meer vermogen

Het vermogen van de motor stijgt naar 330 pk en 500 Nm, wat een toename is van 24 pk en 50 Nm. Een Milltek-uitlaat zorgt ervoor dat de viercilinder beter hoorbaar is. Overigens is een tune met 350+ pk en meer dan 530 Nm ook mogelijk. Voor de liefhebbers zijn ‘pops en bangs‘ ook te programmeren. De nieuwe topsnelheid of nieuwe 0-100-tijden van de Mini GP3 door Minispeed zijn niet bekend. De standaard sprint duurt 5,2 seconden.

De Nederlandse eigenaar van deze GP3 op Tsjechische platen liet een blauwe wrap aanbrengen. De blauwe kleur is een knipoog naar de Ford Escort RS Cosworth. De ontwerper van deze auto was Frank Stephenson, die ook het hoofd van het ontwerp was van de allereerste moderne Mini onder de vlag van BMW.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)