Mini John Cooper Works GP concept: is goed met lucht

Mini's potentieel snelste is een kale, aerodynamische en vooral gestoorde hatch

Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GPMini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GPMini John Cooper Works GP
Mini John Cooper Works GP

Normaal gesproken wacht Mini tot het einde van de levensduur van een hatchback, voordat het met een GP-versie komt. Meer vermogen, geen achterbank, niet goedkoop. Toch heeft Mini zich dit keer niet in weten te houden, dus hebben ze de huidige Mini in een John Cooper Works GP concept omgetoverd. En hij ziet er nogal doldwaas uit.

Wilde aerodynamica op de Mini John Cooper Works GP

Heb je je ooit afgevraagd hoe de liefdesbaby van een BMW i8 en een Mini Cooper eruit zou zien? Vergaap je even aan de wulpse derrière. Check de joekels van wielkasten en dan heb je je antwoord. Het houdt daar echter niet op. De diffuser en de achtervleugel lijken direct van BMW’s volgende Le Mans-auto af te komen. Alle carrosserieonderdelen zijn van koolstofvezel, dus hij voldoet aan de norm dat een Mini GP minder moet wegen dan zijn eigen sleutel.

Aan de voorkant heeft de Mini John Cooper Works GP een gigantische grille, waardoor hij kijkt alsof hij ongewenst door een ijskoude wasstraat moet. Deze GP is een concept, dus we weten nog niet wat voor motor hij krijgt of wat voor vermogen er uitkomt. Aan de koeling die nodig is, kun je afleiden dat het behoorlijk veel zal zijn. De standaard Mini JCW produceert 221 pk, dus het is niet ondenkbaar dat de productieversie van de GP meer dan 240 of 250 pk zal leveren. Al verbaast 310 pk ons tegenwoordig ook niet meer.

Subtiele hints naar het rijke verleden

Dit concept gaat echt over de kleine details. De Britse vlag in de achterlichten en het ’59’ nummer, die verwijst naar het jaar waarin de Mini zijn debuut maakte. Binnenin kun je met een touchscreen de ophanging aanpassen, schakelen doe je met flippers, er is een aluminium rolkooi (serieuze kooien zijn van staal, maar goed) in plaats van een achterbank en de stofjes zijn gemaakt met een speciale 3D-breitechniek. Dit in tegenstelling tot de tweedimensionale figuurtjes die je oma breide voor kerst.

We kunnen vooral niet om de aerodynamica heen. Mini’s horen klein, schattig en hoekig te zijn. Dus een Mini die nog beter lucht kan sturen dan de Avatar is voor ons nog moeilijk te begrijpen. Oldschool ideeën, newschool uitwerken, zullen we maar zeggen. Word jij al wild van deze GP of vind je het meer een hoop gebakken lucht?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws