Mitsubishi komt op de Salon van Genève (van 1 tot 13 maart) met een concept voor weer eens een klein autootje – daar hadden ze er kennelijk nog niet genoeg van.

Goed, dat is een beetje flauwe opmerking, maar het merk is al aardig van de kleintjes (Colt, i-Miev), niet al te groten (Lancer, ASX) en enorm groten (wel eens een Pajero in je spiegel gehad?) en is zo een van de weinige merken die de middenklasse maar gewoon overslaan. En daar gaat met de komst van het nieuwe kleintje dus geen verandering in komen.

‘Maar,’ zul je misschien zeggen, ‘dat is toch gewoon de nieuwe Colt?’ Tsja, dachten wij ook, eerlijk gezegd. Maar bij Mitsubishi staan ze elkaar te verdringen om maar om het hardst te kunnen roepen dat hij dát in ieder geval niet is. Nou zou het kunnen dat ze hier gewoon een ‘transfergeruchtje’ doen – hoe harder een voetballer immers roept dat hij bij zijn club blijft, hoe zekerder je weet dat hij in no-time vertrokken is. 

Hoe dan ook, de nieuwe kleine Japanner, die voorlopig de woest-creatieve naam Concept Global Small heeft meegekregen, ziet er niet onaardig uit. Erg veel overuren zullen er in de designstudio niet gemaakt zijn, maar we kennen ze vele malen erger. 

Dat de CGS in productie gaat is honderd procent zeker: volgend jaar maart moeten de eerste exemplaren uit de nieuwe fabriek in Thailand rollen. Hij zou ruimte genoeg aan vijf personen moeten bieden en vooral reuze milieulief zijn; dankzij start/stop, een nieuwe CVT-bak, hergebruik van de remenergie, veel gewichtsbesparende maatregelen en een klein motortje van 1,0 tot 1,2 liter per 100 kilometer, moet de uitstoot onder de 90 gram per kilometer uit kunnen komen.

Reacties