
De ‘Dynamics and Lightweighting Study’. Dat is hoe Singer hun laatste reimagined Porsche 911 noemt. De naam geeft al aan waar het om gaat: er is gewicht lichter gemaakt, er zijn dynamica, eh, bestudeerd. Singer ontwikkelde voor de DLS zijn eigen voorwielophanging met dubbele draagarmen om de grip en precisie van de vooras en de besturing te verbeteren. Ze zorgden dat de iconische ducktail-spoiler nu daadwerkelijk een aerodynamisch doel dient, door hem 22 millimeter hoger te maken en enkele graden meer rechtop te zetten.
Door een meedogenloze benadering op het vlak van massa, en een vrijgevige wat betreft schrikbarend dure materialen, weegt de DLS slechts iets meer dan 1.000 kilo. Gezien de naam en de reeds gedane moeite zou je denken dat de motor misschien als enige buiten schot blijft. Porsches luchtgekoelde, 406 pk sterke 4.0 zescilinder boxer die ook al in vorige restauraties van Singer te vinden was, komt niet bepaald iets tekort qua charisma, geluid, vermogen of respons. En toch…
Waarom Singer de prijs voor Motor van het Jaar 2021 grijpt
Hoewel er talloze elementen zijn die de DLS zo spectaculair maken, steekt de motor er met gemak bovenuit. Het is een technisch meesterwerk: een luchtgekoelde 4.0 boxer-zes met vier kleppen per cilinder (iets wat Porsche zelf bij die generatie straatmotoren niet aandurfde). Die kleppen zijn gemaakt van met natrium gevuld titanium, de uitlaat van Inconel en titanium, en de bekende ventilator achterop zit in een behuizing van magnesium. Hij werd compleet opnieuw ontworpen, voornamelijk door Williams Advanced Engineering, draait 9.300 toeren en klinkt goddelijk. Het soort geluid waar verslavingen uit ontstaan. Het nieuwe vermogen is 500 pk.
Lees ook: Zo klinkt de Singer DLS
Hoe kun je ooit stoppen met rijden als je met een simpele voetbeweging je oren op zulke rijk gelaagde, huilend pure, furieus orkestrale, stormachtig schrille tonen kunt trakteren? Wat dan nog als ie een deel van het diepe gedreun en het bekende luchtgekoelde gehijg is verloren? Het maakt niet uit waar je je in het toerengebied bevindt of welke versnelling je selecteert (ook al zo’n verrukkelijke exercitie), deze motor presteert als geen ander. Een motorsportmachine met de manieren van een boodschappenauto. Hij is onweerstaanbaar.
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

TopGears Auto van het Jaar 2021: Hyundai i20 N

Familieauto van het Jaar 2021: Ford Mustang Mach-E

Meer-heb-je-niet-nodig-auto van het Jaar 2021

Sedan van het Jaar 2021: BMW i4

Crossover van het Jaar 2021: Kia EV6

Amerikaanse auto van het Jaar 2021: Ford Bronco

Singer Turbo kost meer dan een miljoen euro, maar is ie dat ook waard?

Je kunt de fantastische Porsche 911 van Singer nu ook bestellen als Turbo – zo rijdt dat

Rijden in de ultieme offroad-Porsche 911 van Singer en Tuthill

Singer gunt (bij hoge uitzondering) een kijkje in de smetteloze fabriek

Met de Singer 911 Turbo Cabrio gaat voor het eerst het dak eraf

Singer DLS op de Nürburgring klinkt hemels

Je kunt de fantastische Porsche 911 van Singer nu ook bestellen als Turbo – zo rijdt dat

Rijden in de ultieme offroad-Porsche 911 van Singer en Tuthill

Singer krijgt concurrentie: Theon Design bouwt deze prachtige Porsche 911 964 restomod

Brits bedrijf laat je oude Porsche 911 tot 12.000 tpm draaien

Singer gunt (bij hoge uitzondering) een kijkje in de smetteloze fabriek

De Porsche 911 restomod van Theon Design heeft een supercharger en actieve ophanging

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Flitsapps zijn in deze Europese vakantielanden verboden (en kun je dus een boete krijgen)

Waarom je vooral in de nacht goed moet op letten op de snelwegen rond Apeldoorn

Van deze goedkope SUV met veel vermogen werden er in 24 uur tijd meer dan 10.000 verkocht

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Singer? Dat loopt als een naaimachientje!