
De ‘Dynamics and Lightweighting Study’. Dat is hoe Singer hun laatste reimagined Porsche 911 noemt. De naam geeft al aan waar het om gaat: er is gewicht lichter gemaakt, er zijn dynamica, eh, bestudeerd. Singer ontwikkelde voor de DLS zijn eigen voorwielophanging met dubbele draagarmen om de grip en precisie van de vooras en de besturing te verbeteren. Ze zorgden dat de iconische ducktail-spoiler nu daadwerkelijk een aerodynamisch doel dient, door hem 22 millimeter hoger te maken en enkele graden meer rechtop te zetten.
Door een meedogenloze benadering op het vlak van massa, en een vrijgevige wat betreft schrikbarend dure materialen, weegt de DLS slechts iets meer dan 1.000 kilo. Gezien de naam en de reeds gedane moeite zou je denken dat de motor misschien als enige buiten schot blijft. Porsches luchtgekoelde, 406 pk sterke 4.0 zescilinder boxer die ook al in vorige restauraties van Singer te vinden was, komt niet bepaald iets tekort qua charisma, geluid, vermogen of respons. En toch…
Waarom Singer de prijs voor Motor van het Jaar 2021 grijpt
Hoewel er talloze elementen zijn die de DLS zo spectaculair maken, steekt de motor er met gemak bovenuit. Het is een technisch meesterwerk: een luchtgekoelde 4.0 boxer-zes met vier kleppen per cilinder (iets wat Porsche zelf bij die generatie straatmotoren niet aandurfde). Die kleppen zijn gemaakt van met natrium gevuld titanium, de uitlaat van Inconel en titanium, en de bekende ventilator achterop zit in een behuizing van magnesium. Hij werd compleet opnieuw ontworpen, voornamelijk door Williams Advanced Engineering, draait 9.300 toeren en klinkt goddelijk. Het soort geluid waar verslavingen uit ontstaan. Het nieuwe vermogen is 500 pk.
Lees ook: Zo klinkt de Singer DLS
Hoe kun je ooit stoppen met rijden als je met een simpele voetbeweging je oren op zulke rijk gelaagde, huilend pure, furieus orkestrale, stormachtig schrille tonen kunt trakteren? Wat dan nog als ie een deel van het diepe gedreun en het bekende luchtgekoelde gehijg is verloren? Het maakt niet uit waar je je in het toerengebied bevindt of welke versnelling je selecteert (ook al zo’n verrukkelijke exercitie), deze motor presteert als geen ander. Een motorsportmachine met de manieren van een boodschappenauto. Hij is onweerstaanbaar.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

TopGears Auto van het Jaar 2021: Hyundai i20 N

Familieauto van het Jaar 2021: Ford Mustang Mach-E

Meer-heb-je-niet-nodig-auto van het Jaar 2021

Sedan van het Jaar 2021: BMW i4

Crossover van het Jaar 2021: Kia EV6

Amerikaanse auto van het Jaar 2021: Ford Bronco

Singer Turbo kost meer dan een miljoen euro, maar is ie dat ook waard?

Je kunt de fantastische Porsche 911 van Singer nu ook bestellen als Turbo – zo rijdt dat

Rijden in de ultieme offroad-Porsche 911 van Singer en Tuthill

Singer gunt (bij hoge uitzondering) een kijkje in de smetteloze fabriek

Met de Singer 911 Turbo Cabrio gaat voor het eerst het dak eraf

Singer DLS op de Nürburgring klinkt hemels

Je kunt de fantastische Porsche 911 van Singer nu ook bestellen als Turbo – zo rijdt dat

Rijden in de ultieme offroad-Porsche 911 van Singer en Tuthill

Singer krijgt concurrentie: Theon Design bouwt deze prachtige Porsche 911 964 restomod

Brits bedrijf laat je oude Porsche 911 tot 12.000 tpm draaien

Singer gunt (bij hoge uitzondering) een kijkje in de smetteloze fabriek

De Porsche 911 restomod van Theon Design heeft een supercharger en actieve ophanging

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Singer? Dat loopt als een naaimachientje!