
De ‘Dynamics and Lightweighting Study’. Dat is hoe Singer hun laatste reimagined Porsche 911 noemt. De naam geeft al aan waar het om gaat: er is gewicht lichter gemaakt, er zijn dynamica, eh, bestudeerd. Singer ontwikkelde voor de DLS zijn eigen voorwielophanging met dubbele draagarmen om de grip en precisie van de vooras en de besturing te verbeteren. Ze zorgden dat de iconische ducktail-spoiler nu daadwerkelijk een aerodynamisch doel dient, door hem 22 millimeter hoger te maken en enkele graden meer rechtop te zetten.
Door een meedogenloze benadering op het vlak van massa, en een vrijgevige wat betreft schrikbarend dure materialen, weegt de DLS slechts iets meer dan 1.000 kilo. Gezien de naam en de reeds gedane moeite zou je denken dat de motor misschien als enige buiten schot blijft. Porsches luchtgekoelde, 406 pk sterke 4.0 zescilinder boxer die ook al in vorige restauraties van Singer te vinden was, komt niet bepaald iets tekort qua charisma, geluid, vermogen of respons. En toch…
Waarom Singer de prijs voor Motor van het Jaar 2021 grijpt
Hoewel er talloze elementen zijn die de DLS zo spectaculair maken, steekt de motor er met gemak bovenuit. Het is een technisch meesterwerk: een luchtgekoelde 4.0 boxer-zes met vier kleppen per cilinder (iets wat Porsche zelf bij die generatie straatmotoren niet aandurfde). Die kleppen zijn gemaakt van met natrium gevuld titanium, de uitlaat van Inconel en titanium, en de bekende ventilator achterop zit in een behuizing van magnesium. Hij werd compleet opnieuw ontworpen, voornamelijk door Williams Advanced Engineering, draait 9.300 toeren en klinkt goddelijk. Het soort geluid waar verslavingen uit ontstaan. Het nieuwe vermogen is 500 pk.
Lees ook: Zo klinkt de Singer DLS
Hoe kun je ooit stoppen met rijden als je met een simpele voetbeweging je oren op zulke rijk gelaagde, huilend pure, furieus orkestrale, stormachtig schrille tonen kunt trakteren? Wat dan nog als ie een deel van het diepe gedreun en het bekende luchtgekoelde gehijg is verloren? Het maakt niet uit waar je je in het toerengebied bevindt of welke versnelling je selecteert (ook al zo’n verrukkelijke exercitie), deze motor presteert als geen ander. Een motorsportmachine met de manieren van een boodschappenauto. Hij is onweerstaanbaar.
Meer van TopGear


Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

TopGears Auto van het Jaar 2021: Hyundai i20 N

Familieauto van het Jaar 2021: Ford Mustang Mach-E

Meer-heb-je-niet-nodig-auto van het Jaar 2021

Sedan van het Jaar 2021: BMW i4

Crossover van het Jaar 2021: Kia EV6

Amerikaanse auto van het Jaar 2021: Ford Bronco

Singer Turbo kost meer dan een miljoen euro, maar is ie dat ook waard?

Je kunt de fantastische Porsche 911 van Singer nu ook bestellen als Turbo – zo rijdt dat

Rijden in de ultieme offroad-Porsche 911 van Singer en Tuthill

Singer gunt (bij hoge uitzondering) een kijkje in de smetteloze fabriek

Met de Singer 911 Turbo Cabrio gaat voor het eerst het dak eraf

Singer DLS op de Nürburgring klinkt hemels

Je kunt de fantastische Porsche 911 van Singer nu ook bestellen als Turbo – zo rijdt dat

Rijden in de ultieme offroad-Porsche 911 van Singer en Tuthill

Singer krijgt concurrentie: Theon Design bouwt deze prachtige Porsche 911 964 restomod

Brits bedrijf laat je oude Porsche 911 tot 12.000 tpm draaien

Singer gunt (bij hoge uitzondering) een kijkje in de smetteloze fabriek

De Porsche 911 restomod van Theon Design heeft een supercharger en actieve ophanging

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Singer? Dat loopt als een naaimachientje!