Het voorstel om nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren te verbieden vanaf 2035 mag dan eventjes in de wacht staan, je kunt er zeker van zijn dat er over ruim tien jaar iets gaat veranderen. Maar hoe zit het dan met motorfietsen? Kun je straks bij de dealer alleen terecht voor een elektrische motorfiets of mag je nog een tweewieler met geluid kopen?
Volgens het CBS hebben 1,5 miljoen Nederlanders een motorrijbewijs, maar er staan in ons land nog geen 700.000 motorfietsen geregistreerd. Volgens het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (dat heel logisch wordt afgekort naar SWOV) rijdt een gemiddelde motorrijder in Nederland maar 1.200 tot 3.400 kilometer per jaar.
We durven wel te zeggen dat een verbod voor motorfietsen met een verbrandingsmotor voor de uitstoot in ieder geval niet nodig is. Dat de Nederlandse overheid ook niet zo kritisch is op de uitstoot van motorfietsen, blijkt ook wel uit ons BPM-stelsel: motoren worden niet belast per gram CO2-uitstoot. Wel zijn motoren die niets uitstoten vrijgesteld van BPM.
Zijn motorfietsen met verbrandingsmotor ook verboden in 2035?
Op dit moment wordt er door de EU nog niets gezegd over motorfietsen. Voor nu lijkt het er dus nog op dat de tweewielers nog wel verkocht mogen worden met een verbrandingsmotor. De focus ligt nu echt op nieuwe voertuigen met vier (of meer) wielen. Daarbij moeten we zeggen dat de regels dus nog niet zo definitief zijn als ze eerst leken.
Lees ook: Harley wordt een elektrisch motormerk
Er kan dus nog altijd een verbod komen voor motorfietsen met verbrandingsmotoren in 2035, maar voor nu lijken ze veilig. Het zou ook raar zijn dat kleine autofabrikanten wél sportauto’s met verbrandingsmotoren mogen produceren, maar dat liefhebbers op twee wielen toch voor een elektrische motorfiets moeten gaan.
Moeten brom- en snorfietsen elektrisch worden?
Het plan was om in Nederland snorfietsen met benzinemotoren te verbieden in 2025. Grappig genoeg heeft de EU dit tegengehouden, zo meldt de NOS. Het kabinet wil nog wel een verbod op bromfietsen (of scooters) met benzinemotoren. Als dit doorgaat, kun je vanaf 2030 alleen nog maar elektrische bromfietsen kopen.
Sjoerd heeft op 14 juni 2023 geschreven:
Het wordt steeds lastiger om Nederland (overigens onder de nimmer aflatende druk van ‘Europa’) nog als vrjj land te zien. Langzaam aan wordt veel plezier uit het leven geperst, groot en klein. Dictatuur ’66 voorop. En ja, er moet iets veranderen in ons gedrag maar veel maatregelen komen niet verder dan de status van symbolisch: ‘kijk ons eens goed bezig zijn’. Nu dan het zoveelste voorbeeld daarvan van motoren. Er valt
veel af te dingen op zoals het nu gaat: verkeerde, selectieve, onvolledige, misleidende, doelgerichte, enz. enz. informatie. Het simpelste voorbeeld is de elektrische auto die alszijnde schoon te zijn wordt gepresenteerd. Nonsens, ook die vervuilt, sommige niet zo zuinig ook. Afijn, we zullen zien wat het over tien jaar wereldwijd heeft opgeleverd.
Eddy vossenspan heeft op 27 januari 2024 geschreven:
Ze zijn helemaal door gedraait hier in het corrupte Nederland het is allemaal gezeur om niks de diesels zijn op moment de schoonste motoren
J.S heeft op 14 juni 2023 geschreven:
verbrandings motoren kunnen niet verboden worden . Electro aggregaten bvb .dat zijn ook verbrandings motoren .ach weet je . nu willen ze vanalles hier . dit mag niet dat mag niet . we vergeten 1 ding . heel Europa moet instemmen .dan zit er een mogelijkheid van verbieden . Duitsland (; motoren verbieden ?? hahaha . gebeurt nooit en dan ook echt nooit . over 100 jaar nog niet misschien(;
straks opnieuw stemmen alles is weer bij normaal af .
Diesel heeft op 11 maart 2023 geschreven:
Hoe/Waarom zou je een motorfiets bestuurder verbieden die met een verbrandingsmotor rijdt ,
ten eerste :
een motorrijder veroorzaakt geen file ,
ten tweede :
rijden ze niet stapvoets rond met een ronkende motor om een parkeerplek te zoeken ,
ten derde :
ze gebruiken hun mobiel met bluetooth verbonden in hun helm , zodat ze niet afgeleid worden van het verkeer om zich heen (zo ook de navigatie en hun muziek )
ten vierde :
een motorrijder heeft een veel defensief rijgedrag dan een automobilist(te) (2 wielen ,geen stuk blik om zich heen)
ten vijfde :
een motorrijder verzorgt zijn motor Qua onderhoud (als het voertuig buiten de garantie valt) veel beter qua ,banden , rem onderdelen , mechanische onderdelen , elektrische componenten , lampen ,richting aanwijzers dus al het technisch en verkeersveilige onderhoud dan een automobilist(te) (die verzorgt meestal alleen het optische deel van een auto) . sommige motorrijders kan het optische niets schelen , zolang de motorfiets maar rijtechnisch in orde is
ten zesde :
de premies voor een verzekering ,etc. , zijn voor een motorfiets veel betaalbaarder dan voor een auto ,
en eigenlijk het beste punt :
je voelt je een stuk relaxter en vrijer op een motorfiets dan in een auto ,
dus geen afleiding van schermpjes met aanwijzingen of video of whattsapp of sms( die bekijk je of lees je pas als je op je eindbestemming bent of pauze neemt)
zo zijn er ook grote voordelen met de communicatie sets die verkrijgbaar zijn voor aan/in de helm , als je in een grote groep rijd , kun je ook prima met elkaar communiceren met een vingerbeweging , zonder dat je de concentratie met het verkeer om je heen te verliest.
Etc.etc.
Kees heeft op 12 maart 2023 geschreven:
Diesel, geen woord aan gelogen maar tegelijk ook geen enkel argument wat niet op gaat voor een elektrische motor.
Thierry B. heeft op 10 maart 2023 geschreven:
Sorry, ik ben aan het bellen met mijn grote vriend Putin, geen tijd nu.
Bert heeft op 9 maart 2023 geschreven:
Wanneer gaat het meer mensen eindelijk een keer opvallen dat de EU alleen maar garant staat voor steeds meer dwang en drang ? Of vinden we dit gewoon prima, zolang we onze hypotheek maar mogen blijven aflossen en twee keer per jaar op vakantie mogen ?
Bot-alert heeft op 10 maart 2023 geschreven:
Bert = Russische bot om anti-overheid sentiment aan te wakkeren.
Fre turbo heeft op 10 maart 2023 geschreven:
Bert heeft gelijk. U bent een typisch arm goedgelovig schaap. Waarschijnlijk met groene of rode kiesdrang. Zielig.
@turbo wappie heeft op 11 maart 2023 geschreven:
Regel 2 in het trollen handboek: bij tegenstand wijs naar groen of rood. Hou die Russische spam voor jezelf aub. Het zou TG sieren als ze zouden ingrijpen.
C-hr driver heeft op 9 maart 2023 geschreven:
Gelijk heb je nog even dan lopen we met z,n allen met een helm op op de stoep
Hans heeft op 8 maart 2023 geschreven:
Ik lees over verbieden, verbod, niet mogen, alleen nog maar wat de overheid/ EU bepaalt. Dit zijn kenmerken van een dictatoriale staat. Ik kies voor keuzevrijheid en te gaan en staan hoe ik maar wil, met benzine, diesel, lpg, waterstof of elektrisch. Duitsland en Italie, Polen, zeggen al nein tegen het het afschaffen van ICE in 2035.
Zonder subsidies en belastingvoordelen valt dat hele EV verhaal als een kaartenhuis in elkaar.
Ga een eind weg heeft op 9 maart 2023 geschreven:
Al die Russische bots die anti-overheid spam uitspugen in aanloop naar de verkiezingen. Ik word er een beetje moe van. Ja Hans en Bert, ik bedoel jullie. Of ben jij het stiekem zelf, Thierry B.?