Snelheid, een binaire aangelegenheid die soms wordt afgedaan als irrelevant, is voor sommigen keiharde valuta. Het hebben van de snelste productieauto ter wereld is immers de drijvende kracht achter de hypercarmarkt. Maar om de eerste auto te hebben die door de grens van 300 mph (482 km/u) breekt – dat is toch nog wel even heel andere koek. Zoiets gebeurt uiteraard maar één keer in de wereldgeschiedenis; mensen houden van en onthouden ronde getallen.
Op 2 augustus 2019, na de Ehra-Lessien-banking af te zijn gekomen met ruim 260 km/u en het gaspedaal 57 seconden ingedrukt te hebben gehouden, braken Andy Wallace en Bugatti die barrière. De Chiron Super Sport haalde uiteindelijk 304,77 mph (490,48 km/u).
Dat getal geeft bij lange na niet adequaat weer hoe groots de prestatie was
Andere cijfers en getallen helpen: bij 300 mph leg je elke twaalf seconden een mijl (1,6 kilometer) af, en raas je elke 0,68 seconde over een voetbalveld. De Chiron dronk 15 liter brandstof en zoog 60.000 liter lucht op per minuut. Als opwarmertje waren wij aanwezig op Ehra-Lessien om de ‘huis-, tuin- en keukenversie’ van de Chiron te rijden, en zodoende kunnen we bevestigen dat die met 420 km/u al behoorlijk wat van je vergt.
Komt daar een hobbel in het wegdek bij, of een verandering van ondergrond als je 400 km/u rijdt, dan zet je je schrap en begrijp je enigszins hoeveel talent en toewijding je mee moet brengen om door de magische grens van 300 mph te gaan. Bovenmenselijke hoeveelheden, dat je het weet.
‘De vader aller auto’s’
Hoewel 60 km/u sneller gaan dan de standaardauto misschien niet zo heel indrukwekkend lijkt, was er wel een zeer speciale auto voor nodig, een team met de beste mensen van Bugatti, Dallara en Michelin, plus de stalen ballen van Le Mans-legende Wallace, aan wie we op deze plaats graag het laatste woord geven. ‘Je bent totaal geconcentreerd, iedere zenuw in je lichaam is gespannen. De omgeving komt met een alarmerende snelheid op je af, maar het is ook echt heel cool. Vooral aan boord van de vader aller auto’s.’
Natuurkunde is nog nooit zo interessant geweest..
Reacties