
Snelheid, een binaire aangelegenheid die soms wordt afgedaan als irrelevant, is voor sommigen keiharde valuta. Het hebben van de snelste productieauto ter wereld is immers de drijvende kracht achter de hypercarmarkt. Maar om de eerste auto te hebben die door de grens van 300 mph (482 km/u) breekt – dat is toch nog wel even heel andere koek. Zoiets gebeurt uiteraard maar één keer in de wereldgeschiedenis; mensen houden van en onthouden ronde getallen.
Op 2 augustus 2019, na de Ehra-Lessien-banking af te zijn gekomen met ruim 260 km/u en het gaspedaal 57 seconden ingedrukt te hebben gehouden, braken Andy Wallace en Bugatti die barrière. De Chiron Super Sport haalde uiteindelijk 304,77 mph (490,48 km/u).
Dat getal geeft bij lange na niet adequaat weer hoe groots de prestatie was
Andere cijfers en getallen helpen: bij 300 mph leg je elke twaalf seconden een mijl (1,6 kilometer) af, en raas je elke 0,68 seconde over een voetbalveld. De Chiron dronk 15 liter brandstof en zoog 60.000 liter lucht op per minuut. Als opwarmertje waren wij aanwezig op Ehra-Lessien om de ‘huis-, tuin- en keukenversie’ van de Chiron te rijden, en zodoende kunnen we bevestigen dat die met 420 km/u al behoorlijk wat van je vergt.
Komt daar een hobbel in het wegdek bij, of een verandering van ondergrond als je 400 km/u rijdt, dan zet je je schrap en begrijp je enigszins hoeveel talent en toewijding je mee moet brengen om door de magische grens van 300 mph te gaan. Bovenmenselijke hoeveelheden, dat je het weet.
‘De vader aller auto’s’
Hoewel 60 km/u sneller gaan dan de standaardauto misschien niet zo heel indrukwekkend lijkt, was er wel een zeer speciale auto voor nodig, een team met de beste mensen van Bugatti, Dallara en Michelin, plus de stalen ballen van Le Mans-legende Wallace, aan wie we op deze plaats graag het laatste woord geven. ‘Je bent totaal geconcentreerd, iedere zenuw in je lichaam is gespannen. De omgeving komt met een alarmerende snelheid op je af, maar het is ook echt heel cool. Vooral aan boord van de vader aller auto’s.’
Natuurkunde is nog nooit zo interessant geweest..
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Familieauto van het Jaar 2019: Audi RS 6

Game-changer van het Jaar 2019: Porsche Taycan

Film van het Jaar 2019: Le Mans ’66

Circuit-uitje van het Jaar 2019: Mazda MX-5 Cup

Renault pakt Stadsauto, Performance-auto en Fabrikant van het Jaar 2019

Terreinauto van het Jaar 2019: Lamborghini Sterrato

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro

Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie
