
Snelheid, een binaire aangelegenheid die soms wordt afgedaan als irrelevant, is voor sommigen keiharde valuta. Het hebben van de snelste productieauto ter wereld is immers de drijvende kracht achter de hypercarmarkt. Maar om de eerste auto te hebben die door de grens van 300 mph (482 km/u) breekt – dat is toch nog wel even heel andere koek. Zoiets gebeurt uiteraard maar één keer in de wereldgeschiedenis; mensen houden van en onthouden ronde getallen.
Op 2 augustus 2019, na de Ehra-Lessien-banking af te zijn gekomen met ruim 260 km/u en het gaspedaal 57 seconden ingedrukt te hebben gehouden, braken Andy Wallace en Bugatti die barrière. De Chiron Super Sport haalde uiteindelijk 304,77 mph (490,48 km/u).
Dat getal geeft bij lange na niet adequaat weer hoe groots de prestatie was
Andere cijfers en getallen helpen: bij 300 mph leg je elke twaalf seconden een mijl (1,6 kilometer) af, en raas je elke 0,68 seconde over een voetbalveld. De Chiron dronk 15 liter brandstof en zoog 60.000 liter lucht op per minuut. Als opwarmertje waren wij aanwezig op Ehra-Lessien om de ‘huis-, tuin- en keukenversie’ van de Chiron te rijden, en zodoende kunnen we bevestigen dat die met 420 km/u al behoorlijk wat van je vergt.
Komt daar een hobbel in het wegdek bij, of een verandering van ondergrond als je 400 km/u rijdt, dan zet je je schrap en begrijp je enigszins hoeveel talent en toewijding je mee moet brengen om door de magische grens van 300 mph te gaan. Bovenmenselijke hoeveelheden, dat je het weet.
‘De vader aller auto’s’
Hoewel 60 km/u sneller gaan dan de standaardauto misschien niet zo heel indrukwekkend lijkt, was er wel een zeer speciale auto voor nodig, een team met de beste mensen van Bugatti, Dallara en Michelin, plus de stalen ballen van Le Mans-legende Wallace, aan wie we op deze plaats graag het laatste woord geven. ‘Je bent totaal geconcentreerd, iedere zenuw in je lichaam is gespannen. De omgeving komt met een alarmerende snelheid op je af, maar het is ook echt heel cool. Vooral aan boord van de vader aller auto’s.’
Natuurkunde is nog nooit zo interessant geweest..
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

Familieauto van het Jaar 2019: Audi RS 6

Game-changer van het Jaar 2019: Porsche Taycan

Film van het Jaar 2019: Le Mans ’66

Circuit-uitje van het Jaar 2019: Mazda MX-5 Cup

Renault pakt Stadsauto, Performance-auto en Fabrikant van het Jaar 2019

Terreinauto van het Jaar 2019: Lamborghini Sterrato

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij
