Koolstofvezel kent veel voordelen. Het is licht en sterk, en het is vooral ook erg cool om erover te pochen als je veel van het spul in en op je auto hebt zitten. Alleen laat het zich niet lassen of buigen. Breken en weggooien is meestal het enige wat je ermee kunt na een ongeluk.

De Alfa Romeo 4C die nu in het bezit is van Squadra Tuning maakte in 2015 een flinke klapper in Woerden. Een exact schaderapport hebben we niet, maar met een poetsdoekje, Meguiar’s en teleshopping-krasverwijderaar kom je er niet.

Het team van Squadra Tuning plukt daarom alle werkende delen (motor, versnellingsbak, ABS, ESP, TCR, dashboard) uit de 4C en gaat de boel overhangen in een Lancia Stratos-kitcar.

Lister Bell STR

Het Engelse Lister Bell levert deze zogeheten STR-kitcar. In tegenstelling tot de 4C, met zijn koolstofvezel monocoque, heeft de STR een buizenframe. De wielbasis krimpt van 2.380 millimeter naar 2.180 millimeter. Wat de Stratos 4C nog iets listiger zal maken dan het origineel. Misschien verklaart dat ook de naam van de kitcar-bouwer.

De oer-Stratos had een 2,4-liter V6 van Ferrari met 284 pk (in wedstrijdafstelling). De 240 pk uit de viercilinder van Alfa is wellicht iets minder heftig (en het geluid ook), maar ongetwijfeld heb je er je handen vol aan. Iets met een turbogat, en zo. We zijn benieuwd naar het resultaat.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)