Maturo Competition Cars is een Nederlandse firma die is opgericht door amateur-rallycoureur Marco Geeratz en zijn voormalige technicus (en de man die hem zijn rallyauto’s verkocht) Frank van Ganzewinkel. Als je Geeratz’ naam eerder hebt zien langskomen, maar niet in de autosferen, zal dat mogelijk ‘bij de kapper’ zijn geweest – hij is de echtgenoot van Chantal Janzen.
Maturo is al een tijdje bezig met het bouwen en onderhouden van allerhande klassieke rallyauto’s, maar de aandacht is nu verlegd naar Delta Integrales. Jazeker: als je een hoekige, vierwielaangedreven Italiaanse hatchback wilt die als de brandweer gaat en daar het complete scala van op aarde bekende turbogeluiden bij maakt, moet je tegenwoordig in Nederland zijn.
De Nederlandse Lancia Delta’s
Maturo heeft drie wegen die leiden naar het eigenaarschap van een Delta. Zo is er de Classic (in feite een gerestaureerde en licht verbeterde Delta HF Integrale Evo of Evo II), de Rally (een volledig volgens de Groep A-reglementen opgebouwde Delta met sympathiek geüpgradede onderdelen voor meer veiligheid, betrouwbaarheid en prestaties) en tot slot voornoemde Stradale.
Van de Stradale zullen er maar tien worden gebouwd, volgens het recept van een basis die bestaat uit de gemoderniseerde Groep A-rallyauto van Maturo, die vervolgens wordt gehuld in een volledig uit koolstofvezel opgetrokken carrosserie en eruitziet als een cleanere, gemenere Evo. ‘We hebben zo min mogelijk aan de rallyauto veranderd om de Stradale bruikbaar te maken als een auto voor elke dag’, zegt Geeratz.
Maturo over het bouwen van de nieuwe Lancia Delta
‘Het is een heel handmatige auto. Je wordt niet geholpen – er is geen tractiecontrole, niet eens ABS. De achtergrond van ons bedrijf is een heel technische, en we kennen de rallyauto vanbinnen en vanbuiten. We hebben met ’m geracet, we hebben hem kapotgemaakt en we hebben hem vervolgens verbeterd waar nodig.
‘We zijn begonnen met het kopen van een originele Groep A-auto – de auto waarin Kankkunen de Olympus Rally won – en hebben alle originele Abarth-onderdelen opnieuw ontworpen. Dit omdat die onderdelen óf onbehoorlijk duur zijn, óf inmiddels versleten en onbetrouwbaar. Bijvoorbeeld: de behuizing van de versnellingsbak begeeft het op een gegeven moment altijd.’
‘Dat kon je aan alle originele onderdelen ook wel zien, want daar was altijd aan gelast. Dus zonder het externe design te veranderen, weten we hoe we sommige punten fors kunnen versterken. In de afgelopen twee jaar hebben we zeker 2.000 onderdelen ontwikkeld, verbeterd of opnieuw ontwikkeld.’
De rally-Delta voor op de weg
Dit is dus niet een gevalletje ‘haal een motor uit een krat, mik hem in een auto en prak er een mooier interieur bij’; het is een echte rally-spec Delta HF Integrale met kentekenplaten. De motor is de originele 2,0-liter viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen, geheel herbouwd met een gereviseerd inlaatkanaal, nieuwe nokkenassen, lichtere kleppen, een nieuwe cilinderkop en gesmede zuigers.
En dan is er de turbo die de aanpak van de hele auto typeert – door lekker in zijn originele Garrett T3-huisje te wonen terwijl hij intern wel helemaal nieuw is, waardoor ie sneller opspoelt en de vertraging wordt verkleind.
Specificaties van de Lancia Delta van Maturo
Het resultaat is bijna 400 pk die via een herbouwde handmatige vijfbak en geüpgradede differentiëlen naar alle vier de wielen gaat. De remmen zijn FIA-gehomologeerd, de ophanging is voorzien van viervoudig verstelbare dempers en er is een hydraulische handrem om de nodige haarspeldbochten op Kankkunen-achtige wijze te kunnen vernederen.
Maturo hoopt binnenkort klaar te zijn met het prototype dat je op deze pagina’s ziet. Een van de eerste bestemmingen is de oprit van Juha, want wie kan er nou beter zijn goedkeuring uitspreken over de manier waarop een droom-Delta rijdt?
Het zal vast ook helpen dat Juha, ondanks zijn schat aan ervaring en roemruchte competitiecarrière bij het merk, emotioneel niet sterk verbonden is aan Lancia; zoals sommigen van ons dat kunnen zijn. Als we vragen of hij teleurgesteld was toen het merk in 1992 besloot de rallywereld achter zich te laten, zegt hij: ‘Nee. Niet echt. Dat was hun beslissing.’ Hij ging het volgende seizoen gewoon terug naar Toyota en won er meteen maar wéér een titel. Zo doe je dat…
Lancia Delta Classic
Prijs: 145.000+ euro
Het begint bij Maturo allemaal bij een originele Evo of Evo II, waarvan alle bekende probleemdelen worden vervangen. Daarnaast krijgt hij iets meer power (230 pk) zodat hij rijdt zoals jij altijd dacht dat ie reed. Meer restauratie kan ook, voor meer geld, net als meer power (290 of 340 pk).
Lancia Delta Rally
Prijs: 240.000 euro – 290.000 euro
Het dichtst bij de oorspronkelijke expertise van Maturo ligt het bouwen van Groep A-spec Delta-rallyauto’s voor mensen die het old-school uiterlijk willen met gemoderniseerde prestaties en betrouwbaarheid. Met de standaard-Brembo’s en een niet op maat gemaakte bak ben je 240k verder, maar (veel) meer kan ook…
Lancia Delta Stradale
Prijs: 365.000+ euro
Er worden elk jaar maar vier Stradales met koolstofvezel carrosserieën gebouwd door het tienkoppige team van Maturo. Elke auto is straatlegaal, met een prachtig interieur en een Groep A-rallyauto als basis. Oh, en elk exemplaar wordt individueel ‘afgetekend’ door meneer Kankkunen zelf.
Reacties