Zo even uit je hoofd, voor hoeveel denk je dat een Ferrari F40 nu te koop staan? Een slordig miljoentje? Gelijk kopen, als je voor dat geld eentje treft. Voor minder dan 2 miljoen euro ga je niet meer slagen. Dat kun je dus vergeten. Voor een fractie van de prijs scoor je deze LB-40 AZ-1, wat een soort karikatuur van de Ferrari F40 is. Hij is op basis van de Autozam AZ-1, wat min of meer een Mazda is.
Het mooie van deze kitkar is dat hij niet z’n best doet om eruit te zien als een echte Ferrari. Je bent geen patjepeeër met een neppe Rolex, maar het is meer een soort CasiOak. Dat mag je zelf even googelen. En de echte Ferrari F40 heeft geen vleugeldeuren, maar deze creatie van tuner Liberty Walk wel. Het enige jammere is dat de cabine niet ontworpen is voor lange Europeanen.
Deze LB-40 begon dus zijn leven als een AZ-1. Mazda verkocht het kleine autootje onder het submerk Autozam in de jaren ’90 in Japan. Suzuki verkocht de auto ook onder de naam Cara. Hij ging de strijd aan met de Honda Beat en de Suzuki Cappuccino. Het is een keicar met een 660-cc motor en 65 pk, dus hij is wel een tikkeltje minder krachtig dan de echte Ferrari F40.
Wat ben je kwijt voor deze LB-40?
Tegenwoordig kost een gebruikte Autozam AZ-1 minimaal 25.000 euro. Liberty Walk wil graag omgerekend zo’n 20.000 euro zien voor de bodykit, exclusief verzend- en invoerkosten. Laten we zeggen dat je voor ruim 50.000 euro in deze LB-40 stapt. Wat een hoop geld is voor een krap Japannertje uit de jaren ’90, maar aanzienlijk minder is dan een Ferrari F40. En niemand die het verschil ziet, toch?
Dave heeft op 16 januari 2024 geschreven:
Een echte F40 is zo mooi dat je hart een slagje overslaat en je je adem vanzelf even inhoudt.
Dit voertuig doet ook iets met je. Maar ik weet nog niet persé wat.
Het is op zijn minst ‘apart’.
Dave heeft op 16 januari 2024 geschreven:
Ik moet overigens eerlijk zeggen dat ik het neusje niet eens zo verkeerd vind.