Geen luxevoorzieningen, een motor die gehomologeerd is voor de racerij en destijds de krachtigste Ferrari ooit gemaakt. En toch had het merk geen plannen om met de F40 te gaan racen. Hij werd gebouwd om de 40e verjaardag van het merk te vieren – en het was de laatste Ferrari die de goedkeuring van opperbaas Enzo kreeg, voor diens overlijden.

De Ferrari F40 belandde echter wel op het circuit. Ferrari-specialist Michelotto bouwde een klein aantal F40’s om voor circuitgebruik. Om het nog verwarrender te maken: dit is niet één van die auto’s. Deze Ferrari F40 werd nieuw in Nederland geleverd door Kroymans in 1989 en bleef de eerste drie jaar een ‘normale’ F40.

De eerste stap was een raceonderstel

Toen ging hij naar Cavallino Tuning, de racetak van Kroymans. Peter van Erp modificeerde de ophanging met raceschokdempers, monteerde nieuwe tellers en remmen en liet de auto overspuiten in het geel. In de jaren 1993 en 1994 racete de F40 voor het team van Dutch Racing Promotions. Daarna ging hij naar het Verenigd Koninkrijk voor zijn verdere racecarrière.

Het bedrijf G-Tex in het VK werkte samen met Michelotto om het vermogen te verhogen naar 700 pk. Later werd de auto weer verkocht. De oorspronkelijk Nederlandse F40 kwam van eind jaren negentig tot 2009 in actie op verschillende circuits. Hij was bijvoorbeeld in 2001 te zien op Spa-Franchorchamps met de sticker ‘sponsored by my wife‘. In 2019 stond hij nog op de beursvloer van Techno-Classica in Essen.

Een flinke restauratie na een zwaar leven

Deze F40 heeft dus een zwaar doch belonend leven achter de rug. Toen hij naar de huidige eigenaar ging, ergens in 2019, onderging de auto een flinke restauratie. In Maranello, bij de Zanasi Group, ging 123.000 euro zitten in het verhogen van het vermogen naar 1.000 pk, een mechanische én optische restauratie en nieuwe lak met de naam Grigio Nardo. Je mag dit ook gewoon Nardogrijs noemen, voor de Audi-liefhebbers.

Haal jij deze Ferrari F40 weer terug naar Nederland? Hij staat momenteel bij RM Sotheby’s met ‘prijs op aanvraag’. Als je hem hier inschrijft, krijgt hij het originele kenteken terug (YB-84-KG) en mag je zeggen dat je een origineel Nederlands exemplaar heb. Die kans laat je niet liggen, toch?

Advertentie

Reacties

  • Chris says at 11 augustus 2022:

    Wat een saaie kleur voor deze prachtige auto, na aankoop meteen overspuiten in Ferrari rood of geel.

    Ik ben trouwens ook benieuwd naar 0-100 etc. acceleratie en topsnelheid, dat moet toch indrukwekkend zijn.

    Reply
  • Wesley says at 11 augustus 2022:

    Als ik m’n principes aan de kant zet, mag ik de kleur eigenlijk wel.

    Reply
  • Rarebear says at 10 augustus 2022:

    ….ik wilde dezelfde reactie geven , maar je was me voor !

    Reply
  • D says at 9 augustus 2022:

    Welke mafkees heeft hem deze kleur gegeven?!

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie