
De kleinste Audi is groter dan ooit. En hij is boos, heel boos. Er is ons verteld dat de drie kleine openingen boven de grille een hommage zijn aan de Audi Sport Quattro uit 1984 – een auto waar deze nieuwe Audi A1, op de vier ringen op de neus na dan, helemaal niets mee te maken heeft. Waarschijnlijk kijkt hij daarom zo boos.
Hoe dan ook, de reden van de forse verschijning is het nieuwe platform waar de nieuwe Audi A1 op staat. Dit is dezelfde ‘MQB A0’ waar ook de Seat Ibiza, Arona en de Volkswagen Polo op rusten. De nieuwe A1 is ongeveer even hoog als de auto die hij vervangt, maar hij is bijna zes centimeter langer en drie centimeter breder. De wielbasis is maar liefst negen centimeter langer, waardoor hij veel ruimte achterin en meer beenruimte heeft. We hebben achterin gezeten en we kunnen bevestigen dat je er sowieso inpast als je benen niet abnormaal lang zijn.
Wat voor motoren vind ik in de nieuwe Audi A1?
Bij de lancering van de auto kun je voor drie verschillende motoren kiezen. Die motoren drinken allemaal benzine en geven nu nog niet het vermogen af naar alle vier de wielen. De minst krachtige versie is een 1,0-liter driecilinder die er met 95 pk en 116 pk komt. Deze zullen respectievelijk de 25 en 30 TFSI genoemd worden.
De 35 TFSI krijgt een 1,5-liter viercilinder met 150 pk en cilinderuitschakeling, zodat hij twee cilinders uit kan zetten als ze niet nodig zijn. Totdat er een S1 (of misschien zelfs een RS1?) komt, zal de 40 TFSI met een 2,0-liter motor de sterkste uitvoering zijn. Dit is een variant van de motor die we gewend zijn van snelle Volkswagens, Seats en Skoda’s en zal 200 pk gaan leveren. De motoren uit de rest van deze familie zijn allemaal fijn om te rijden, dus dat is goed nieuws.
Meer van TopGear


Waarom je deze twee betaalbare en populaire Audi’s volgend jaar niet meer kunt kopen

Mensen stapten ongedeerd uit deze Audi A1

Audi denkt aan nieuwe Audi A2 en elektrische R8

Abt Audi A1 1of1: 400+ pk

De Abt Audi A1 doet 240 pk

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Nou wat boos, schattig