
De kleinste Audi is groter dan ooit. En hij is boos, heel boos. Er is ons verteld dat de drie kleine openingen boven de grille een hommage zijn aan de Audi Sport Quattro uit 1984 – een auto waar deze nieuwe Audi A1, op de vier ringen op de neus na dan, helemaal niets mee te maken heeft. Waarschijnlijk kijkt hij daarom zo boos.
Hoe dan ook, de reden van de forse verschijning is het nieuwe platform waar de nieuwe Audi A1 op staat. Dit is dezelfde ‘MQB A0’ waar ook de Seat Ibiza, Arona en de Volkswagen Polo op rusten. De nieuwe A1 is ongeveer even hoog als de auto die hij vervangt, maar hij is bijna zes centimeter langer en drie centimeter breder. De wielbasis is maar liefst negen centimeter langer, waardoor hij veel ruimte achterin en meer beenruimte heeft. We hebben achterin gezeten en we kunnen bevestigen dat je er sowieso inpast als je benen niet abnormaal lang zijn.
Wat voor motoren vind ik in de nieuwe Audi A1?
Bij de lancering van de auto kun je voor drie verschillende motoren kiezen. Die motoren drinken allemaal benzine en geven nu nog niet het vermogen af naar alle vier de wielen. De minst krachtige versie is een 1,0-liter driecilinder die er met 95 pk en 116 pk komt. Deze zullen respectievelijk de 25 en 30 TFSI genoemd worden.
De 35 TFSI krijgt een 1,5-liter viercilinder met 150 pk en cilinderuitschakeling, zodat hij twee cilinders uit kan zetten als ze niet nodig zijn. Totdat er een S1 (of misschien zelfs een RS1?) komt, zal de 40 TFSI met een 2,0-liter motor de sterkste uitvoering zijn. Dit is een variant van de motor die we gewend zijn van snelle Volkswagens, Seats en Skoda’s en zal 200 pk gaan leveren. De motoren uit de rest van deze familie zijn allemaal fijn om te rijden, dus dat is goed nieuws.
Meer van TopGear


Waarom je deze twee betaalbare en populaire Audi’s volgend jaar niet meer kunt kopen

Mensen stapten ongedeerd uit deze Audi A1

Audi denkt aan nieuwe Audi A2 en elektrische R8

Abt Audi A1 1of1: 400+ pk

De Abt Audi A1 doet 240 pk

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Dit type autoband ziet er cool uit, maar is altijd gevaarlijk (zelfs de duurdere merken)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Nou wat boos, schattig