De kleinste Audi is groter dan ooit. En hij is boos, heel boos. Er is ons verteld dat de drie kleine openingen boven de grille een hommage zijn aan de Audi Sport Quattro uit 1984 – een auto waar deze nieuwe Audi A1, op de vier ringen op de neus na dan, helemaal niets mee te maken heeft. Waarschijnlijk kijkt hij daarom zo boos.

Hoe dan ook, de reden van de forse verschijning is het nieuwe platform waar de nieuwe Audi A1 op staat. Dit is dezelfde ‘MQB A0’ waar ook de Seat Ibiza, Arona en de Volkswagen Polo op rusten. De nieuwe A1 is ongeveer even hoog als de auto die hij vervangt, maar hij is bijna zes centimeter langer en drie centimeter breder. De wielbasis is maar liefst negen centimeter langer, waardoor hij veel ruimte achterin en meer beenruimte heeft. We hebben achterin gezeten en we kunnen bevestigen dat je er sowieso inpast als je benen niet abnormaal lang zijn.

Wat voor motoren vind ik in de nieuwe Audi A1?

Bij de lancering van de auto kun je voor drie verschillende motoren kiezen. Die motoren drinken allemaal benzine en geven nu nog niet het vermogen af naar alle vier de wielen. De minst krachtige versie is een 1,0-liter driecilinder die er met 95 pk en 116 pk komt. Deze zullen respectievelijk de 25 en 30 TFSI genoemd worden.

De 35 TFSI krijgt een 1,5-liter viercilinder met 150 pk en cilinderuitschakeling, zodat hij twee cilinders uit kan zetten als ze niet nodig zijn. Totdat er een S1 (of misschien zelfs een RS1?) komt, zal de 40 TFSI met een 2,0-liter motor de sterkste uitvoering zijn. Dit is een variant van de motor die we gewend zijn van snelle Volkswagens, Seats en Skoda’s en zal 200 pk gaan leveren. De motoren uit de rest van deze familie zijn allemaal fijn om te rijden, dus dat is goed nieuws.

 

Reacties

  • Karlena Jeleusa heeft op 19 juni 2018 geschreven:

    Nou wat boos, schattig

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)