
De kleinste Audi is groter dan ooit. En hij is boos, heel boos. Er is ons verteld dat de drie kleine openingen boven de grille een hommage zijn aan de Audi Sport Quattro uit 1984 – een auto waar deze nieuwe Audi A1, op de vier ringen op de neus na dan, helemaal niets mee te maken heeft. Waarschijnlijk kijkt hij daarom zo boos.
Hoe dan ook, de reden van de forse verschijning is het nieuwe platform waar de nieuwe Audi A1 op staat. Dit is dezelfde ‘MQB A0’ waar ook de Seat Ibiza, Arona en de Volkswagen Polo op rusten. De nieuwe A1 is ongeveer even hoog als de auto die hij vervangt, maar hij is bijna zes centimeter langer en drie centimeter breder. De wielbasis is maar liefst negen centimeter langer, waardoor hij veel ruimte achterin en meer beenruimte heeft. We hebben achterin gezeten en we kunnen bevestigen dat je er sowieso inpast als je benen niet abnormaal lang zijn.
Wat voor motoren vind ik in de nieuwe Audi A1?
Bij de lancering van de auto kun je voor drie verschillende motoren kiezen. Die motoren drinken allemaal benzine en geven nu nog niet het vermogen af naar alle vier de wielen. De minst krachtige versie is een 1,0-liter driecilinder die er met 95 pk en 116 pk komt. Deze zullen respectievelijk de 25 en 30 TFSI genoemd worden.
De 35 TFSI krijgt een 1,5-liter viercilinder met 150 pk en cilinderuitschakeling, zodat hij twee cilinders uit kan zetten als ze niet nodig zijn. Totdat er een S1 (of misschien zelfs een RS1?) komt, zal de 40 TFSI met een 2,0-liter motor de sterkste uitvoering zijn. Dit is een variant van de motor die we gewend zijn van snelle Volkswagens, Seats en Skoda’s en zal 200 pk gaan leveren. De motoren uit de rest van deze familie zijn allemaal fijn om te rijden, dus dat is goed nieuws.
Eén reactie op “De nieuwe Audi A1 is hier en hij is boos”
Laat een antwoord achter aan Karlena Jeleusa Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom je deze twee betaalbare en populaire Audi’s volgend jaar niet meer kunt kopen

Mensen stapten ongedeerd uit deze Audi A1

Audi denkt aan nieuwe Audi A2 en elektrische R8

Abt Audi A1 1of1: 400+ pk

De Abt Audi A1 doet 240 pk

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Nou wat boos, schattig