
De kleinste Audi is groter dan ooit. En hij is boos, heel boos. Er is ons verteld dat de drie kleine openingen boven de grille een hommage zijn aan de Audi Sport Quattro uit 1984 – een auto waar deze nieuwe Audi A1, op de vier ringen op de neus na dan, helemaal niets mee te maken heeft. Waarschijnlijk kijkt hij daarom zo boos.
Hoe dan ook, de reden van de forse verschijning is het nieuwe platform waar de nieuwe Audi A1 op staat. Dit is dezelfde ‘MQB A0’ waar ook de Seat Ibiza, Arona en de Volkswagen Polo op rusten. De nieuwe A1 is ongeveer even hoog als de auto die hij vervangt, maar hij is bijna zes centimeter langer en drie centimeter breder. De wielbasis is maar liefst negen centimeter langer, waardoor hij veel ruimte achterin en meer beenruimte heeft. We hebben achterin gezeten en we kunnen bevestigen dat je er sowieso inpast als je benen niet abnormaal lang zijn.
Wat voor motoren vind ik in de nieuwe Audi A1?
Bij de lancering van de auto kun je voor drie verschillende motoren kiezen. Die motoren drinken allemaal benzine en geven nu nog niet het vermogen af naar alle vier de wielen. De minst krachtige versie is een 1,0-liter driecilinder die er met 95 pk en 116 pk komt. Deze zullen respectievelijk de 25 en 30 TFSI genoemd worden.
De 35 TFSI krijgt een 1,5-liter viercilinder met 150 pk en cilinderuitschakeling, zodat hij twee cilinders uit kan zetten als ze niet nodig zijn. Totdat er een S1 (of misschien zelfs een RS1?) komt, zal de 40 TFSI met een 2,0-liter motor de sterkste uitvoering zijn. Dit is een variant van de motor die we gewend zijn van snelle Volkswagens, Seats en Skoda’s en zal 200 pk gaan leveren. De motoren uit de rest van deze familie zijn allemaal fijn om te rijden, dus dat is goed nieuws.
Meer van TopGear


Waarom je deze twee betaalbare en populaire Audi’s volgend jaar niet meer kunt kopen

Mensen stapten ongedeerd uit deze Audi A1

Audi denkt aan nieuwe Audi A2 en elektrische R8

Abt Audi A1 1of1: 400+ pk

De Abt Audi A1 doet 240 pk

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Nou wat boos, schattig