Het laatste bericht over de politie van vandaag, dat beloven we. Nu duurt de dag gelukkig niet zo lang meer. Net als de halve Nederlandse journaille waren we vandaag op het politiecircuit in Lelystad voor de introductie van de nieuwe Nederlandse politieauto’s. Het was al langer bekend dat het de Ford Kuga en de BMW X1 gingen worden, maar op het laatste moment is er toch nog een kleine wijziging doorgevoerd. Het testvoertuig was te langzaam en dus kiest de politie toch een snellere uitvoering.
De BMW X1 is een zogenoemde basisvoertuigen en deze worden in principe niet ingezet voor achtervolgingen. Wél moeten ze een beetje veilig kunnen inhalen op een 80-weg. En daar ging het voor de BMW fout. De politie had tijdens de test gekozen voor de sDrive18i-uitvoering. Deze heeft 136 pk en heeft een 0-100-tijd van 9,2 seconden. Een woordvoerder van de politie vertelt aan TopGear Nederland dat vooral het sprintje van 80 naar 100 km/u tegenviel bij deze motorisering.
Hoe snel is de nieuwe BMW X1 van de politie nu?
Daarom gaat de politie nu voor de sDrive20i. Dit is ook een 1,5-liter viercilinder met een turbo. Deze uitvoering heeft 170 pk en een 0-100-tijd van 8,3 seconden. Dit is toevallig net zo snel naar de 100 als de B-klasse die de auto vervangt. De BMW blijft een benzineauto met een automaat en voorwielaandrijving. De Kuga is hiermee een stukje langzamer met een 0-100-tijd van 9,1 seconden. De Kuga die jij kunt kopen in Nederland is overigens weer een stuk sneller.
De nieuwe auto’s worden niet in één keer afgeleverd. De politie legt uit: ‘Zodra een voertuig vervangen moet worden of het wagenpark van een politie-eenheid wordt uitgebreid na 1 januari 2025, wordt er een Ford Kuga of BMW X1 geleverd. Daarnaast staan er nog Mercedes B-klasse voertuigen in bestelling die nog uitgeleverd worden vanuit het vorige contract. Dit betekent dat er de komende jaren meerdere merken basispolitievoertuigen zichtbaar zullen zijn in het straatbeeld.’
Geen gelijmde schakelpaddles achter het stuur
Toen de Mercedes B-klasse net zijn intrede deed als dienstwagen, hadden ze bij de politie de schakelpaddles vastgelijmd zodat agenten niet meer zelf konden schakelen. De flippers achter het stuur zijn bij BMW optioneel, maar als ze erop zitten, zullen ze dit keer niet vastgelijmd worden. Zelfs bij de huidige Mercedessen werken de schakelflippers achter het stuur gewoon weer.
Een woordvoerder van de politie legt uit aan TopGear Nederland: ‘We hebben ook al bij de Mercedes toen al snel besloten om die [paddles] gewoon beweegbaar te maken. Wij hadden de indruk toentertijd het voor de duurzaamheid van het voertuig beter zou zijn. In het begin was de gedachte dat we daarmee de motor wat meer zouden kunnen beschermen, maar dat hebben we later toch geconcludeerd dat de dat de auto dat zelf prima kan.’
Reacties