
Oké, even opletten. Het karretje uit 1957 heet Nuova Fiat 500 (wat nieuw betekent, want daarvoor was er de Topolino). De reïncarnatie in 2007 heet gewoon 500 en de auto die je hier ziet, heet de Fiat New 500 (wat, inderdaad, nieuw betekent). Nog verwarrender: de oude 500 blijft bestaan. We willen hem wel gewoon de elektrische Fiat 500 noemen, maar dan moet je beloven dat je niet in de war raakt met het oude stekkerkarretje, de 500e, die officieel alleen in Amerika is geleverd. Snappen we het nog?
Oké, alsjeblieft dus: de nieuwe elektrische Fiat 500. Na 5 minuten laden kun je 50 kilometer rijden en als je de 42-kWh accu helemaal oplaadt, dan kom je 320 kilometer ver (volgens WLTP). De elektromotor produceert 118 pk en de 0-100-tijd is 9 seconden. Belangrijker bij dit soort stadskarretjes is de 0-50-tijd, ook wel de weg-bij-het-stoplicht-tijd, en die is maar 3,1 seconden. De topsnelheid is 150 km/u. De elektrische Fiat 500 staat op een volledig nieuw platform, maar hij behoudt zijn kenmerkende uiterlijk. Alles wordt wat ronder en het 500-logo op de neus is nieuw. Naast de dichte versie komt er ook weer een cabrio.
De New Fiat 500 groeit zo’n 6 centimeter in lengte en in de breedte, de wielbasis neemt toe met 2 centimeter. De bestuurder kiest uit de rij-modi Normal, Range en Sherpa. ‘Net als een Himalaya-sherpa, die de hele expeditie leidt en naar de bestemming brengt, past deze rij-modus verschillende parameters aan: maximumsnelheid, die tot 80 km/h wordt beperkt, de gasrespons om het energieverbruik te beperken, en uitschakeling van de klimaatregeling en de stoelverwarming (de bestuurder kan deze functies echter op elk moment activeren)’, zegt Fiat over de Sherpa-modus.
Van de EU moeten elektrische auto’s bij snelheden onder de 20 km/u geluid maken om voetgangers te waarschuwen. De elektrische Fiat 500 speelt blijkbaar Amarcrod van Nino Rota. Wie hem niet kent: hij componeerde ook de muziek voor The Godfather. ‘Opnieuw een voorbeeld van authentieke Italiaanse creativiteit’, zegt Fiat in alle serieusheid.
Binnenin plaatst Fiat een 10,25-inch scherm met een hoop connectiviteit. Ook aardig: de 500 kan soort van deels autonoom rijden (level 2). De prijzen zijn nog niet bekend, maar verwacht een forse klap op de prijs van de bestaande 500, vanwege de batterijtechniek.
Meer van TopGear


Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

Waarom plotseling niemand meer zo’n leuke Fiat 500 wil hebben

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Stokoude dieselbus van bijna 20 jaar oud verkoopt beter dan Tesla

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Goodyear bedenkt band die zichzelf repareert

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden
