
Oké, even opletten. Het karretje uit 1957 heet Nuova Fiat 500 (wat nieuw betekent, want daarvoor was er de Topolino). De reïncarnatie in 2007 heet gewoon 500 en de auto die je hier ziet, heet de Fiat New 500 (wat, inderdaad, nieuw betekent). Nog verwarrender: de oude 500 blijft bestaan. We willen hem wel gewoon de elektrische Fiat 500 noemen, maar dan moet je beloven dat je niet in de war raakt met het oude stekkerkarretje, de 500e, die officieel alleen in Amerika is geleverd. Snappen we het nog?
Oké, alsjeblieft dus: de nieuwe elektrische Fiat 500. Na 5 minuten laden kun je 50 kilometer rijden en als je de 42-kWh accu helemaal oplaadt, dan kom je 320 kilometer ver (volgens WLTP). De elektromotor produceert 118 pk en de 0-100-tijd is 9 seconden. Belangrijker bij dit soort stadskarretjes is de 0-50-tijd, ook wel de weg-bij-het-stoplicht-tijd, en die is maar 3,1 seconden. De topsnelheid is 150 km/u. De elektrische Fiat 500 staat op een volledig nieuw platform, maar hij behoudt zijn kenmerkende uiterlijk. Alles wordt wat ronder en het 500-logo op de neus is nieuw. Naast de dichte versie komt er ook weer een cabrio.
De New Fiat 500 groeit zo’n 6 centimeter in lengte en in de breedte, de wielbasis neemt toe met 2 centimeter. De bestuurder kiest uit de rij-modi Normal, Range en Sherpa. ‘Net als een Himalaya-sherpa, die de hele expeditie leidt en naar de bestemming brengt, past deze rij-modus verschillende parameters aan: maximumsnelheid, die tot 80 km/h wordt beperkt, de gasrespons om het energieverbruik te beperken, en uitschakeling van de klimaatregeling en de stoelverwarming (de bestuurder kan deze functies echter op elk moment activeren)’, zegt Fiat over de Sherpa-modus.
Van de EU moeten elektrische auto’s bij snelheden onder de 20 km/u geluid maken om voetgangers te waarschuwen. De elektrische Fiat 500 speelt blijkbaar Amarcrod van Nino Rota. Wie hem niet kent: hij componeerde ook de muziek voor The Godfather. ‘Opnieuw een voorbeeld van authentieke Italiaanse creativiteit’, zegt Fiat in alle serieusheid.
Binnenin plaatst Fiat een 10,25-inch scherm met een hoop connectiviteit. Ook aardig: de 500 kan soort van deels autonoom rijden (level 2). De prijzen zijn nog niet bekend, maar verwacht een forse klap op de prijs van de bestaande 500, vanwege de batterijtechniek.
Meer van TopGear


Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

Waarom plotseling niemand meer zo’n leuke Fiat 500 wil hebben

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Gecondoleerd: na 17 jaar is de Fiat 500 met benzinemotor uit productie

VIDEO: Fiat plaagt Italiaanse regering met deze Fiat 500e zonder logo’s

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

De Fiat Topolino is betaalbaarder dan een Birò, maar hoe rijdt zoiets?

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Goodyear bedenkt band die zichzelf repareert

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)
