TopGear stapt net uit de nieuwe Jeep Wrangler. In ons septembernummer (half augustus in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Jeep Wrangler (JL)
Uitvoering: verschillende, allemaal met de 2.2 MultiJet II
Locatie: Spielberg, Oostenrijk
Weersomstandigheden: 18 graden en wisselvallig
Is dat een oude Wrangler met een fris neusje?
Nee joh. Jeeps huis-icoon is compleet vernieuwd. Met respect voor z’n verleden natuurlijk – dit is een van die auto’s, samen met de Mercedes G-klasse, die niet te veel kán veranderen.
Wat is er nieuw?
Hij is iets groter, met een langere wielbasis voor meer ruimte achterin. Hij heeft nieuwe motoren, allebei turbo-viercilinders met achttraps automaat: een 2,2-liter diesel met 200 pk en een 2,0-liter benzine met 272 pk. Er is een mooier interieur met meer moderniteiten, waaronder een groot centraal infotainmentscherm met CarPlay/Auto en een offroad-app. En hij heeft een hele rits veiligheids-upgrades, zoals led-koplampen en een achteruitrijcamera (in het reservewiel!).
Is het dan nog wel een echte Wrangler?
Oh jazeker. Z’n interieur zit vol met handgrepen, waaronder de bekende ‘oh sh*t handle’ voor de passagier op het dashboard. Je kunt nog steeds de deuren eraf halen en de voorruit omlaag klappen. Je kunt ’m (als je dat echt zou willen) vanbinnen schoonspoelen met de tuinslang. En hij is offroad capabeler dan ooit.
Leg uit.
Bij zowel de tweedeurs als vierdeurs Wrangler kun je kiezen uit de uitvoeringen Sport, Sahara en Rubicon. De eerste twee (het basismodel en de ‘luxeversie’) beschikken over instelbare Command-Trac-4WD met een nieuwe tussenbak met lage overbrenging. Daarmee kom je (geloof ons) al een heel eind in het soort terrein waarvan je op voorhand zou denken: mwah, daar moesten we maar eens omheen rijden. Wil je meer, dan is er de Rubicon met zijn Rock-Trac-aandrijving: volledig te sperren Dana 44-assen voor en achter, een 4:1 lage gearing en een elektrisch los te koppelen stabilisatorstang voor grotere wieluitslag. Wat allemaal terreinpraat is voor ‘kan eigenlijk nergens níét komen’.
Hoe rijdt ie?
We probeerden meerdere versies, maar maakten de meeste kilometers in de tweedeurs Sahara met dieselmotor. Op de weg is hij handelbaarder dan je zou denken, ware het niet dat de besturing voelbaar op het terrein is toegespitst: rond de middenstand is hij bijna klassiek vaag (zodat rotsen en kuilen je duimen er niet af slaan). Bochten zijn daardoor een kwestie van gokken en mikken: ‘ongeveer deze kant op’. Maar het stugge onderstel houdt de Wrangler mooi rechtop, op snelheid is hij verrassend geciviliseerd en de nieuwe diesel heeft zat kracht te geven. En in het terrein? Kijk de video hieronder, en je snapt dat we Oostenrijk een beetje verliefd verlieten.
Wanneer kan ik de nieuwe Jeep Wrangler kopen?
Binnenkort al als diesel. De benzine, die voor deze test ook nog niet beschikbaar was, volgt eind dit jaar. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend. Elders in Europa begint de Wrangler rond de 46 mille; in Amerika zelfs bij 27.500 dollar. Bij ons zal hij ongetwijfeld in de buurt van een euroton komen (tenzij je ’m op grijs kenteken neemt). En hoewel dat veel geld is, mag een onwrikbaar brokje vrijheid misschien ook best wat kosten.
Video?!
Yep: rij een stuk met ons mee door de Oostenrijkse drek in de vierdeurs Sahara en Rubicon.
Lees onze volledige rijtest van de nieuwe Jeep Wrangler in TopGear Magazine 159, vanaf 16 augustus in de winkel.
Reacties