Mazda Skyactiv-X: 1e rij-indruk

Zo rijdt de techniek die de benzinemotor moet redden

Mazda Skyactiv-X 2.0
Mazda Skyactiv-X 2.0Mazda Skyactiv-X 2.0
Mazda Skyactiv-X 2.0
Mazda Skyactiv-X 2.0
Mazda Skyactiv-X 2.0
Mazda Skyactiv-X 2.0
Mazda Skyactiv-X 2.0
Mazda Skyactiv-X 2.0Mazda Skyactiv-X 2.0
Mazda Skyactiv-X 2.0
Mazda Skyactiv-X 2.0
Mazda Skyactiv-X 2.0
Mazda Skyactiv-X 2.0

Je las al eerder over de plannen van Mazda om de benzinemotor te redden, nota bene met dieseltechniek. Skyactiv-X noemt Mazda het.

Op papier allemaal leuk en aardig, maar hoe is het in de praktijk?

Mazda nodigde TopGear uit voor een proefritje in een Mazda 3-testezel. Een nieuw platform, supercomfortabele stoelen en de nieuwe 2,0-liter Skyactiv-X-motor, alles omgeven door de oude Mazda 3-koets. De doelstelling voor de Skyactiv-X-motor is een vermogen van 190 pk en een koppel 230 Nm, maar dat heeft Mazda op dit moment nog niet helemaal kunnen bereiken.

Instappen en gassen?

De prototypes (er zijn er zes, waarvan vijf bij deze test aanwezig) hebben geen tractiecontrole, airbags, ESP of andere hulpmiddelen. Crashen wij of een van de andere journalisten de auto’s, dan betekent dat voorlopig het einde voor het Skyactiv-X-programma. Het lot van de benzinemotor ligt letterlijk in onze handen.

Klinkt… dramatisch

Oké, dat is misschien wat overdreven. Maar we drukken toch een beetje voorzichtig op de startknop. De motor komt tot leven met een dieselgeluidje, maar kalmeert al snel tot een zachte zoem in de achtergrond met een stationair toerental van 800 tpm. Een iPad op het dashboard laat zien of de motor zich gedraagt als een reguliere benzinemotor of in de Spark Controlled Compression Ignition-modus (SPCCI) draait. Wanneer de auto op een constant tempo rijdt, schakelt hij automatisch over op deze zuinige stand, waarbij een piepkleine supercharger het brandstofmengsel armer maakt.

Dus, hoe rijdt het?

Onmiddellijk merken we dat de Skyactiv-X meer koppel heeft dan de standaard Skyactiv-G met 165 pk. De motor is nog altijd atmosferisch, dus hij klimt heel lineair en soepel in de toeren. Onder de 2.000 tpm hoor je een lichte diesel-achtige grom, maar dan zonder de vibraties. Verder verschilt hij in de omgang nauwelijks van een normale benzinemotor. We rijden net buiten Porto en de iPad vertelt ons dat we 75 procent van de tijd in de zuinige SPCCI-modus rijden. Vooral onder volle belasting schakelt de motor over naar de reguliere verbrandingsmodus.

Volgens de ingenieurs is 80 km/u een goede snelheid voor de arme verbranding. Maar met 100 km/u lijkt de motor het ook prima te doen. Volgens de eerste testcijfers is deze techniek 20 procent zuiniger. Het doel is 30 procent. Volgend jaar komen de Skyactiv-X-motoren op de markt. Hopelijk in een mooie verpakking, zoals de Mazda Kai Concept.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws