
Zelfs op de redactie hier is niet iedereen het eens met deze uitspraak, maar de Mercedes EQS is een tof ding. Mercedes toonde – als toch wel vrij conservatief merk – veel lef door zo’n bijzonder model neer te zetten. Maar blijkbaar is ie voor de beoogde klantengroep misschien iets te vooruitstrevend, dus Mercedes heeft bij deze subtiele facelift een belangrijk element van vroeger teruggebracht.
Kijk maar even naar de neus. Het grote logo uit de grille is verdwenen en, jawel, er staat nu weer een ster fier rechtop op de neus. Een motorkap of een frunk mogen we het niet noemen. Nu hechten we niet veel waarde aan de ster zelf, maar we zijn blij dat het geen dubbel logo meer is. De normale EQS had een ster in de grille én op de kap erboven. Dat voelde wat dubbelop.
De ster kost geen actieradius
De Mercedes-Maybach EQS SUV was de eerste auto uit de EQ-serie die weer een rechtopstaande ster had. Bij de onthulling verzekerde Mercedes ons dat het embleem op de neus niet ten koste gaat van de actieradius. Sterker nog: de actieradius van de vernieuwde EQS groeit juist met 82 kilometer voor een totaal van 803 kilometer. Dat is voor de achterwielaangedreven EQS 450+.

Dit is de oude neus van de EQS, met twee logo’s | Foto: © Mercedes
Een elektrische auto die rustig bereden wordt, remt vooral op de elektromotor. Hierdoor vegen de remblokken soms lange tijd niet de vliegroest van de schijven. Daarom remt de vernieuwde EQS af en toe expres met de fysieke remschijven, zodat het metaal schoon blijft. Voor de liefhebbers: het trekgewicht groeit met 1.000 kilo naar in totaal 1.700 kilo.
Nieuw is de optionele voetensteun voor de passagier rechtsachter. Wie deze optie heeft, kan ook de stoel rechtsvoor helemaal plat neerleggen en de leuning van de stoel rechtsachter tot 38 graden laten leunen. Bij deze stoelen is ook nek- en schouderverwarming ingebouwd. Aan het einde van deze maand kun je de vernieuwde Mercedes EQS bestellen bij de dealers.
4 reacties op “Door deze toevoeging is de elektrische EQS een echte Mercedes”
Laat een antwoord achter aan Limosjaak Reactie annuleren
Meer van TopGear


Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

‘Mercedes werkte aan EQS met een verbrandingsmotor, maar stopt ontwikkeling’

Bekijk hier een crashtest met een Mercedes EQS SUV en een Mercedes EQA

Mercedes EQS SUV review: Hoe rijdt de elektrische über-Mercedes?

Mercedes-Maybach EQS SUV is de eerste volledig elektrische Maybach

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Met de nieuwe actieradius van ruim 800 KM zouden wij er graag de zaag in zetten om er een echte limousine van te maken maar nog wel ff wat uit te zoeken dan, niet dat we met de zaag in de accu zitten… De elektronische veiligheidssystemen maken het extra spannend. Maar wel mooi iets om naar uit te kijken en te onderzoeken voor https://www.limousine.nl/hummer-limousine/12-persoons-limousine-huren/ nu de actieradius alleszins acceptabel is.
Das beste oder nichts! Mercedes doet haar slogan eer aan want dit is de beste EV die er te koop is.
Hij heeft de grootste actiradius, maar is hij daarmee de beste?
Eindelijk een EV met een enigszins normale actieradius. Spijtig genoeg alleen voor de meer vermogenden bereikbaar.