Jullie hebben het weleens meegemaakt op de Autobahn. Ben je net lekker snelheid aan het maken, zit er een grote Skoda-SUV achter je. Ondanks dat je je best doet, blijft ie je volgen. Uiteindelijk laat je hem erlangs om te zien dat er een volwaardig gezin met bagage inzit, compleet met Bobbejaanlandstickers op de kofferklep. De auto in kwestie is de nieuwe Skoda Kodiaq RS. Dat is in basis een gewone Kodiaq, maar dan sneller. Dit is de tweede generatie van de familievriendelijke wintersportbeuker.
De eerste generatie was (kort) in Nederland leverbaar. Toen nog uitgerust met een 2,0-liter TDI met twee turbo’s, goed voor 240 pk. Vervolgens werd met de facelift deze vervangen door een 2.0 TSI-benzinemotor (met 245 pk) en is er dus de tweede generatie. Het recept is nog altijd hetzelfde: pak een Kodiaq, lepel daar een krachtige motor in en kleed hem lekker aan.
Aandrijflijn van de nieuwe Skoda Kodiaq RS
Laten we dan maar meteen aftrappen met de aandrijflijn. De motor is een 2,0-liter viercilinder turbo, goed voor 265 pk en 400 Nm. Dat zijn exact dezelfde waarden als de Audi S4 in 1998 had. Daar heb je verder niets aan, maar het geeft wel aan hoe krachtig relatief modale auto’s tegenwoordig kunnen zijn. Er is altijd een zeventraps DSG-automaat en vierwielaandrijving is altijd standaard.
Daardoor is het mogelijk om van 0-100 km/u te sprinten in 6,4 seconden en een topsnelheid te halen van 232 km/u. Natuurlijk zijn er zat snellere auto’s op de weg, maar de Skoda Kodiaq RS heeft een troef achter de hand: dit is namelijk een zevenzitter. En auto’s met zeven zitplaatsen zijn doorgaans niet zo snel als deze Kodiaq, al helemaal niet voor dit (vermoedelijke) prijskaartje.
De rest van de uitrusting is ook lekker sportief
Het is dus de ideale auto als je echtgenoot wil dat er een verstandige familieauto is met zeven zitplaatsen en je zelf het liefst een sportieve auto hebt. Het is namelijk niet alleen de motor van de Skoda Kodiaq RS die hem sportief maakt, ook de rest van de aankleding is lekker sportief. Denk aan dikke bumpers, 20-inch lichtmetalen wielen, rode remklauwen, hoogglans zwarte raamlijsten plus grille en de dikke uitlaten.
Lees ook: Snelle gezinsauto’s: wel heet, geen hatchback
In het interieur zijn er dikke sportstoelen, bekleed in een combinatie van leer en alcantara. Verder zijn er rode stiksels, een sportstuurwiel en zwarte hemelbekleding om jou erop te attenderen dat je een sportieve auto rijdt en geen verstandige zevenzits crossover (alhoewel dat natuurlijk ook het geval is). De auto is wel voor Engeland aangekondigd, maar nog niet voor Nederland.
Rechtsrijder heeft op 30 oktober 2024 geschreven:
Hoe zit het met de led lampjes verspreid door de grill, is het een extra optie? Verwacht juist bij de rs dat het daar in zo moeten zitten.
Remon heeft op 30 oktober 2024 geschreven:
“Dikke uitlaten”… jullie bedoelen grote sierlijsten om de uitlaatjes heen die laten lijken als er dikke uitlaten op zitten.