Nieuwe Skoda Octavia is groot en slim

Je zag 'm al aankomen

Nieuwe Skoda Octavia 2020
Nieuwe Skoda Octavia 2020
Nieuwe Skoda Octavia 2020
Nieuwe Skoda Octavia 2020
Nieuwe Skoda Octavia 2020 opladen plug-in hybrid
Nieuwe Skoda Octavia Combi 2020
Nieuwe Skoda Octavia Combi 2020
Nieuwe Skoda Octavia Combi 2020
Nieuwe Skoda Octavia 2020 dashboard interieur
Nieuwe Skoda Octavia 2020 interieur middenconsole
Nieuwe Skoda Octavia 2020 interieur dashboard scherm
Nieuwe Skoda Octavia Combi 2020
Nieuwe Skoda Octavia Combi 2020
Nieuwe Skoda Octavia Combi 2020
Nieuwe Skoda Octavia Combi 2020
Nieuwe Skoda Octavia Combi 2020
Nieuwe Skoda Octavia 2020
Nieuwe Skoda Octavia 2020
Nieuwe Skoda Octavia 2020
Nieuwe Skoda Octavia 2020
Nieuwe Skoda Octavia 2020 opladen plug-in hybrid
Nieuwe Skoda Octavia Combi 2020
Nieuwe Skoda Octavia Combi 2020
Nieuwe Skoda Octavia Combi 2020
Nieuwe Skoda Octavia 2020 dashboard interieur
Nieuwe Skoda Octavia 2020 interieur middenconsole
Nieuwe Skoda Octavia 2020 interieur dashboard scherm
Nieuwe Skoda Octavia Combi 2020
Nieuwe Skoda Octavia Combi 2020
Nieuwe Skoda Octavia Combi 2020
Nieuwe Skoda Octavia Combi 2020
Nieuwe Skoda Octavia Combi 2020

Je kon erop wachten: een nieuwe Golf betekent ook een nieuwe Skoda Octavia. VW’s instapmerk maakt van zijn middenklasser traditioneel een auto die zijn concerngenoten overstijgt qua ruimte en praktisch gebruik. De nieuwste generatie is hierop geen uitzondering. Dat maakt hem echter ook behoorlijk voorspelbaar, dus vergeef het ons als dit berichtje een klein beetje blasé klinkt.

Ja, de nieuwe Skoda Octavia is groter geworden (22 millimeter langer, 15 millimeter breder). Ja, hij is ook ruimer: de bagageruimte meet in zijn krapste opstelling 600 liter, of 640 liter voor de Combi. Skoda spreekt van ‘een nieuwe designtaal’, maar voor ons ziet ie er nagenoeg hetzelfde uit. Behalve dan de grille, die qua grootte BMW achterna lijkt te willen gaan. Toch is de Octavia volgens Skoda een van de auto’s met de laagste luchtweerstand ter wereld.

De uitrusting

De tijd dat Skoda’s karig aangeklede basisbakken waren, is al enige tijd voorbij, maar de nieuwe Octavia zet op dit vlak nieuwe stappen. Hij is standaard al vrij dik uitgerust, en beschikt optioneel over alles wat de moderne familieman of -vrouw zich kan wensen. Full-led matrix-koplampen, een head-up display, twee 10-inch displays, draadloze Apple CarPlay en de nodige hulpsystemen, waaronder eentje die je waarschuwt als je je deur wilt openzwaaien en er een fietser langskomt.

Uiteraard zijn er typische Skoda-zaken als een paraplu (en nu ook een borsteltje) in de deur. Je kunt zelfs een slaappakket krijgen, met dekens en zachte hoofdsteuntjes achterin. Het merk springt hiermee handig in op de woningnood: maak gewoon van je auto een hotelkamer en verhuur ‘m.

Talloze aandrijflijnen

Geheel in lijn met de rest van de VW Groep kun je bij de nieuwe Skoda Octavia kiezen uit verschillende aandrijflijnen: benzines, een aardgasversie, 48-volt mild hybrids en plug-in hybrids. Over diesels wordt voorlopig met geen woord gerept. De uitvoering die je wilt, is de sterkste van de twee plug-ins: die levert 245 pk via een 1.4 TSI met elektrohulp, in combinatie met een zestraps DSG-automaat. Mag het iets minder zijn, ga dan bijvoorbeeld voor de mild hybride 1.0 TSI met 110 pk.

Wanneer kan ik de nieuwe Skoda Octavia bestellen?

Dat weten we nog niet precies. De importeur meldt dat de auto komende zomer naar Nederland komt, en dat de prijzen in de aanloop naar de marktintroductie bekend worden gemaakt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
× Time 0.708 sec Init 0.001 sec, Execute 0.331 sec, Render 0.376 sec, Memory 28.77/28.82 MiB, DebugR, Database[wordpress] 2 queries in 0.004 sec