Een ‘epic new supercar-slayer’, zo noemt TVR de nieuwe Griffith. En met 400 pk per ton zet de Griffith een stap in de goede richting. De definitieve specs laten nog heel even op zich wachten, maar ga uit van ongeveer 500 pk op 1.250 kilo. Dat vermogen komt uit een 5,0-liter V8 van Cosworth die zich in de neus verstopt. De topsnelheid ligt boven de 320 km/u. Oh, en natuurlijk schakel je via een handbak. Het geheel moet in minder dan 4 seconden naar 100 km/u sprinten met een heerlijk kabaal. Met dank aan de uitlaat nét achter het voorwiel. Bruut.
Waar ken ik de TVR Griffith van?
De achterkant doet ergens denken aan een Toyota FT-1 en de neus, tja, die komt ons ook bekend voor, maar we komen er zo snel even niet op. Weet jij het? Het design komt in ieder geval van Gordon Murray, de man achter de McLaren F1. Zijn bedrijf levert ook de iStream-techniek waarmee het chassis is gebouwd. Met veel koolstofvezel, uiteraard.
Is het een rijdende doodskist?
In oude TVR’s moest je constant op je hoede blijven. Het Britse merk geloofde namelijk niet in onzinnige zaken als ABS of ESP. De nieuwe TVR Griffith is iets meer pro-leven en heeft wel deze veiligheidssystemen. De koolstofvezel constructie is zelfs zo ontworpen dat de energie van een aanrijding naar de wielen wordt gedirigeerd. Wie weet is dit wel de eerste TVR waar je een aanrijding met een paaltje overleeft.
Wat is de prijs van de nieuwe TVR Griffith?
De gelimiteerde Launch Edition (500 stuks) kost ongeveer 100.000 euro zonder belastingen. Het is altijd gokken hoeveel BPM de staat gaat vragen, maar met wat geluk ligt de prijs in de buurt van de Porsche 911 GTS of Nissan GT-R.
Marnix Moné heeft op 8 september 2017 geschreven:
De neus doet denken aan de concept auto van Bertone Mantide.
Maar wat een gave auto! Ik hou van TVR!!
Mischa heeft op 8 september 2017 geschreven:
De neus lijkt op die van een Karma Fisker.
N. heeft op 8 september 2017 geschreven:
Die neus doet mij denken aan een combinatie van Mazda MX5 en 240Z…