Negen coole prototypes die nooit kwamen

De auto’s waarvan we hoopten dat ze gebouwd werden, maar die nooit kwamen. Snik

Porsche 989 (1988)
Caterham C120 (2014)
Lotus Esprit (2011)
Jaguar C-X75 (2010)
Honda HSV 10-GT (2009)
BMW M3 E46 Touring (2000)
TVR Cerbera Speed 12 (1997)
Mercedes-Benz C112 (1991)
BMW M8 (1990)
Porsche 989 (1988)
Caterham C120 (2014)
Lotus Esprit (2011)
Jaguar C-X75 (2010)
Honda HSV 10-GT (2009)
BMW M3 E46 Touring (2000)
TVR Cerbera Speed 12 (1997)
Mercedes-Benz C112 (1991)
BMW M8 (1990)

Autofabrikanten steken veel tijd en geld in prototypes in de hoop dat ze ooit in productie kunnen gaan. Voor deze negen auto’s gold dat niet zo. Dit zijn negen prototypes die nooit kwamen.

2009 Honda HSV-10 GT

Honda HSV 10-GT (2009)

Gedurende de crisis van 2009 zette Honda de bijl in alles wat cool was. De Civic Type R en de S2000 werden geschrapt, en de ontwikkeling van de nieuwe, met een V10 uitgeruste NSX werd gestopt. Hij kreeg een tweede leven als Super GT-racewagen, maar een rivaal voor de Lexus LFA werd ons door de neus geboord.

BMW M3 E46 Touring

BMW M3 E46 Touring (2000)

Hoe het BMW is gelukt om Audi en AMG ervandoor te laten gaan met het ­segment van de snelle, compacte stationwagens: het is ons een raadsel. Het 343 pk sterke E46-prototype zag er geweldig uit, maar de Duitse accountants hebben ons het plezier ontzegd te kunnen genieten van een ware moderne klassieker.

BMW M8

BMW M8 (1990)

BMW maakt steeds dezelfde fout, ­alsof ze het erom doen. Neem deze M8-conceptcar. Die had in principe dezelfde V12-motor mee moeten ­krijgen als de McLaren F1. Dat zou de 8-serie een (on)behoorlijk supercar-achtig appeal hebben gegeven. En toen puntje bij paaltje kwam, kreeg BMW weer eens koudwatervrees.

Porsche 989

Porsche 989 (1988)

Ver voor de Panamera speelde ­Porsche al met het idee om een ­vierdeurs 911 te bouwen: de 989. In 1988 bedachten ze deze manier om weer winst te kunnen gaan maken, nadat het de 928 niet was gelukt om de 911 te killen. Hij werd nooit gebouwd, en de Panamera die uiteindelijk wel kwam, was honderd keer lelijker.

TVR Cerbera Speed 12

TVR Cerbera Speed 12 (1997)

Als een auto te woest is voor TVR, dan weet je dat ie echt eng is. Met meer dan 800 pk en een top van ruim 370 km/u was ie klaar om de wereld te veroveren. Totdat baas Peter Wheeler ’m daadwerkelijk reed, en zo bang werd van het rijgedrag dat hij het ­project ogenblikkelijk afblies. Wat waarschijnlijk wel zo verstandig was.

Caterham C120

Caterham C120 (2014)

In 2012 sloot Caterham een deal met Renault om samen een sportwagen te bouwen. Na een rampzalige periode in de Formule 1 werd het van de kant van Caterham stil, en uiteindelijk ­verscheen aan de Franse zijde de ­Alpine A110. Die is subliem, en Caterham heeft de kans gemist een auto van wereldklasse te kunnen verkopen.

Lotus Esprit

Lotus Esprit (2011)

Van alle door Dany Bahar zo ­ambitieus aangekondigde Lotus-conceptcars kwam de Esprit nog het dichtst bij de showrooms. Naar verluidt was Lotus letterlijk slechts een paar weken ­verwijderd van de productie, maar toen werd Bahar de laan uitgestuurd en kwam het nieuwe Lotus-tijdperk tot een bijzonder abrupt einde.

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75 (2010)

De C-X75 was prachtig en had een turbo-viercilinder hybrideaandrijving die ‘m de prestaties van een McLaren P1 gaf. Maar Jaguar was bang dat het de strijd in de hypercar-arena niet aan zou kunnen, waardoor de C-X75 helaas nooit meer werd dan een accessoire in een achtervolging op James Bond. Met een V8, overigens.

Mercedes C112

Mercedes-Benz C112 (1991)

De versie van het C11 Groep C-­prototype voor de openbare weg was een hypercar met een 6,0-liter V12, actieve aerodynamica, actieve ophanging en radargestuurde ­cruisecontrol. Klinkt als iets uit de jaren nul (of later zelfs), maar werd al onthuld in 1991. Hoewel er bestellingen voor waren, werd ie op sterk water gezet.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws