We klinken als een kapotte platenspeler, maar vroeger was alles beter in autosportland. Zelfs tien jaar geleden nog. In 2005 stonden aan de startlijn van de Japanse Super GT een Toyota Supra, McLaren F1 GTR, Honda NSX, Lamborghini Murciélago, Ferrari 550 GTS én Nissan 350Z. Een bizarre mix waar je tegenwoordig enkel van kunt dromen.

En die 350Z, daar willen we het even over hebben. Want bovenstaande Z lijkt misschien zomaar een tunerfeestje met een uitbundige bodykit – maar oordeel niet te snel. Met de kit lijkt de Nissan enorm op de Xanavi Nismo Z (Google maar even), maar dan zonder rode bestickering. En raceauto’s zonder stickers zijn tof.

Goed, dat was ons stukje nostalgie. Maar het leukste moet nog komen. Want de naam 620Z zou toepasselijker zijn voor deze Fairlady: de standaard V6 moest plaatsmaken voor een Amerikaanse 6,2-liter LS3-motor. Ergens in de verte pinkt een adelaar een trots traantje weg en begint een vlag met 50 sterren spontaan te wapperen. De V8 produceert 500 pk en schakelen gaat via een Tremec-zesbak. Met wat geluk snoepen de koolstofvezel onderdelen wat kilo’s van het vrij hoge gewicht van de 350Z af.

De auto staat bij het Nederlandse SW-Performance, waarschijnlijk het autobedrijf met de grootste schare trouwe (en licht aangebrande) fans van Nederland. De afgehakte cilinderkop in ons bed na een kritische noot in een vorig artikel is hier getuige van. Volgens de dealer is er meer dan 100.000 euro aan verspijkerd. De vraagprijs van 24.995 euro valt dan weer mee.

Reacties

  • Ray heeft op 11 december 2017 geschreven:

    In dit geval geldt ook less is more

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Ray Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear