Wij Europeanen zijn soms een beetje bekrompen, vooral als het om auto’s gaat. We willen allemaal premium rijden, liefst Duits en premium. Het probleem is dat autofabrikanten daarom soms geweldige auto’s overslaan voor de Europese markt, zoals deze Nissan Armada.

Mocht je de Armada niet kennen, dat is niet zo gek. De Armada is de grootste SUV die ze bij Nissan bouwen. Dit is de derde generatie van de Nissan Armada. Het is namelijk een échte SUV op een ladderchassis, gebaseerd op de Nissan Titan pick-up met een enorm koetswerk erbovenop.

Amerikaanse versie van de Nissan Patrol

Kenners zullen ons erop attenderen dat dit de Amerikaanse versie van de Nissan Patrol is, en dat klopt helemaal. Om een idee te geven van het formaat, hebben we de afmetingen voor je. De Nissan Armada is 5,32 meter lang, 2,11 meter breed en 1,95 meter hoog. Je kunt kiezen tussen achter- of vierwielaandrijving, iets wat we vaker zien bij dit soort auto’s.

Nissan Armada Platinum Reserve & Pro4X voorzijde schuin

Motorisering en prestaties Nissan Armada

Qua motorisering hebben we slecht nieuws. De gigantische 5,6 V8 is komen te vervallen. In plaats daarvan is er nu een 3,5-liter V6, de VR35DDTT. Ja, deze is afkomstig uit dezelfde motorfamilie als de motor in de Nissan GT-R. Deze zescilinder levert 425 pk en 700 Nm, gekoppeld aan een negentraps automaat. In de juiste configuratie mag de Armada tot 3.855 kilogram trekken. Kijk, dan is het handig dat het in de basis een werkpaard is.

Varianten en luxe

Voor liefhebbers van ruige looks is er de Nissan Armada in Pro-4X-specificatie. Dat is namelijk een offroad-versie met 20-inch wielen, offroad-banden, adaptieve luchtvering en een sperdifferentieel. Voor wie liever luxe rijdt, is er de Armada Platinum Reserve. Dat is een soort alternatief voor de Range Rover met 22-inch lichtmetalen wielen, een luxe interieur en massagefuncties voor de voorstoelen.

Nissan Armada Pro4x (2025) groen links achter zijkant bospad

Lees meer: Nissan Patrol Nismo is geen grapje

Nissan Armada is niet voor Europa

Hoe premium de Armada ook is, het is blijkbaar niet premium genoeg voor Europa, net als zijn concurrenten zoals de Toyota Sequoia, Ford Expedition, en Chevrolet Tahoe. Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar Nissan heeft toegezegd de prijzen scherp te willen houden. Voor de context: huidige model was tot voor kort verkrijgbaar vanaf omgerekend 51.000 tot 65.100 euro.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)