
De automarkt is bijzonder divers. Zeker als je wereldwijd kijkt. Daarbij zijn er soms behoorlijke tegenstrijdigheden. Bij de afdeling productplanning verzinnen ze iets dat de ingenieurs dan mogen bedenken. Daarbij moesten we denken bij het zien van de Nissan Armada Nismo. Het is een antwoord op een bijzondere vraag die velen toch schijnen te stellen. Het is een enorm werkpaard, maar dan sportief.
Al jij nu snel naar de Nissan-website gaat, zie je Armada er niet tussen staan. De Armada is de Amerikaanse van de Nissan Patrol, die wij vroeger wel in Nederland konden bestellen. Hij is in de jaartjes wel wat uitgedijd en niet zo’n klein beetje ook. Om even een idee te krijgen: de Armada 5,32 meter lang en heeft een wielbasis van meer dan 3 meter, net als een BMW 7-serie. Alleen is de Armada een stuk hoger.
Wat weegt ie dan eigenlijk?
Nog erger is het gewicht. Want de Nissan Armada Nismo weegt meer dan 2.500 kilo, ondank dat dit geen elektrische auto is. Het is niet eens een PHEV. De accu is er vooral om de 3,5-liter V6 te starten. En dat is eigenlijk best wel vreemd, want dit is de ‘Nismo’-versie. Nismo staat voor Nissan Motorsport en vroeger maakte Nismo de snelste Skyline’s nog sneller. In dit geval hebben ze een nijlpaard een trainingspak aangetrokken.

Het is niet dat ze bij Nismo niets hebben gedaan, maar het was overduidelijk niet het project waar ze over gedroomd hebben. De aankleding is op zich wel geinig, met die grijze lak, het zwarte dak en alle rode accenten. Ook de 22 inch wielen zijn nieuw. Ja, 22 inch. Dat klinkt als een enorme maat, maar het ziet er piepklein uit onder de auto. Ze vallen helemaal weg en er is alsnog een enorme ruimte in de wielkasten, ondanks dat het chassis lager en sportiever is.
Wat kost een bandje dan voor de Nissan Armada Nismo?
Dat betekent niet dat de bandjes goedkoop zijn. Er zit nogal een ongebruikelijke maat onder: 275/50 22. Zelfs bij een prijsstunter ben je voor een enkele Pirelli Scorpion allseason-band 400 euro kwijt. Dan moet je er vier hebben en die ook nog monteren. Dus een setje banden wisselen kost je dan ineens 2.000 euro. Maar ja, met een gewicht van 2.500 kilo wil je geen risico’s nemen. Zeker niet omdat we nu weten dat sommige budgetmerken extreem onveilige allseasonbanden maken.

Die 3,5-liter V6 die we net al noemden heeft uiteraard twee turbo’s. Mede daardoor is het vermogen nu 460 pk. In absolute termen is dat heel erg veel vermogen, maar relatief gezien valt het iets tegen. De dikste SUV’s van tegenwoordig hebben V8’s met 700 pk (of meer). Wel krijg je standaard een sportuitlaat, dat dan weer wel. Wat belangrijk is om te onthouden is dat de Armada een ladderchassis heeft, net als de Mercedes G-Klasse. Dit is vooral een terreinwagen.
Lees ook: Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen?
Dat heeft het voordeel dat ie heel erg veel mag trekken. In dit geval 3.855 kilo. Kijk, dat is perfect als je een grote trailer hebt met daarop een Nissan 400Z Nismo, die toevallig grotendeels dezelfde motor heeft als de Armada Nismo. Het is zeker een leuk setje op deze wijze, maar het leuke van een 400Z is dat je juist ermee naar het circuit kan rijden. De Nissan Armada Nismo staat binnenkort bij de Amerikaanse Nissan-dealers voor omgerekend minder dan 100.000 euro.
Lees ook: De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Dat kosten die van mijn mercedes ook
Ik zit er niet ver vanaf. Een band voor een Civic FK8 Type R kostte me EUR 375,00