
Eerder dit jaar reed Dr. Michael Livingston met een pittig tempo in zijn Nissan GT-R naar een medische kliniek aan de zuidkust van Australië. Hij moest daarheen om het leven van een eenjarig kind te redden, aangezien het personeel daar niet bevoegd was om de juiste handelingen uit te voeren. Met succes, gelukkig. Terugkijkend op de situatie meent Livingston dat de snelheid van zijn Nissan GT-R een aandeel heeft gehad in het redden van het kind.
De Nissan GT-R als ambulance
Daarom wil de Australische dokter nu zijn GT-R uitrusten met zwaailichten en sirenes. ‘Ik moest mezelf in gevaar brengen door met zulke snelheden te rijden’, zei hij tegen ABC News. In Australië kun je een aanvraag doen voor iets dat ze Emergency Vehicle Status (EVS) noemen. Ze worden dan voorzien van optische en akoestische signalen om zo veilig met spoed te rijden. De dokter haalde de nodige rijtrainingen voor de status, maar zijn aanvraag voor de ombouw van zijn Nissan GT-R werd niet ingewilligd.
Het is nog niet gelukt
Het Ministerie van Transport in Australië gaf als reden dat ‘mannen meer kans hebben om hard te rijden en sneller grote risico’s nemen’. Bovendien zou de lage neus van de Nissan in het geval van een aanrijding met een dier het karkas de cabine in lanceren. Een ander – vrij redelijk – argument was: ‘Een dode of ernstig gewonde arts heeft geen nut voor de huidige noodsituatie, uw gemeenschap of toekomstige patiënten.’
In Dubai kan het wel
In Dubai gebruiken ze wel een Nissan GT-R als ambulance. De Japanse supercar staat daar naast een Corvette en worden ingezet als vervoersmiddel voor de first responders. Zie het als een traumaheli op wielen. Patiënten zul je niet snel achter in de auto’s aantreffen, want veel ruimte voor een brancard is er niet.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze Nissan GT-R R34 heeft ruim 650 pk en is geïnspireerd door Mine’s

Zo zorgt Nissan dat de GT-R er extra mooi uitziet bij automeetings in het donker

VIDEO: Lewis Hamilton gaat weer los in een Nissan Skyline GT-R in Tokio

R34-liefhebbers opgelet: Deze nieuwe Nissan GT-R’s krijgen R34-kleuren

Na 17 jaar lijkt het doek eindelijk te vallen voor de stokoude Nissan GT-R

Honda wil niet meer fuseren met Nissan, maar dat is niet direct slecht nieuws voor Nissan

Als Nissan echt failliet gaat, wat betekent dit voor alle Nissan-rijders?

Vier jaar geleden nog ondenkbaar, maar deze twee legendarische merken willen fuseren

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Moet je de Nissan Qashqai boven de Volkswagen Golf verkiezen? (review)

Nog 14 maanden en dan is dit ooit zo roemruchte merk er niet meer

Waarom deze Scania-vrachtwagen is omgebouwd naar ambulance

Waarom ambulances in dit land dikke velgen, veel speakers en launchcontrol hebben

Waarom veel hulpdiensten tegenwoordig een stekker zonder snoer bij zich hebben

De elektrische Volkswagen ID. Buzz is nu ook een ambulance

Op de rotonde terwijl er een politie of ambulance aankomt? Neem dan niet de eerste afslag

Volkswagen laat alvast wat ID. Buzz-toepassingen zien voor ondernemers

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Deze bekende modelnaam uit het verleden komt weer terug naar Nederland

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

Ik geef het ministerie van transport gelijk.
Ambulances rijden, wel snel, maar niet bloedstollend
hard.
De dokter is niet getraind om door verkeer op verantwoordelijkheid wijze snel bij een situatie te komen.
Hier, in het geweldige Frankrijk, is alles beter geregeld. De dokter heeft een apparte auto, SAMU.
Deze auto is volledig uitgerust, en wordt bestuurd door een vakkundige verpleegkundige, die ook opgeleid is als chauffeur.
De ambulancedienst komt ook direct,
Twee auto’s inplaats van EEN.
Bovendien heeft A.C. Limoges een ambulance helikopter ter beschikking.
Kortom, Frankrijk , baby !!
De dokter heeft WEL de nodige vaardigheden door middel van trainingen, LEES het artikel voordat je nutteloos commentaar en Frankrijk propaganda preekt…