
Eerder dit jaar reed Dr. Michael Livingston met een pittig tempo in zijn Nissan GT-R naar een medische kliniek aan de zuidkust van Australië. Hij moest daarheen om het leven van een eenjarig kind te redden, aangezien het personeel daar niet bevoegd was om de juiste handelingen uit te voeren. Met succes, gelukkig. Terugkijkend op de situatie meent Livingston dat de snelheid van zijn Nissan GT-R een aandeel heeft gehad in het redden van het kind.
De Nissan GT-R als ambulance
Daarom wil de Australische dokter nu zijn GT-R uitrusten met zwaailichten en sirenes. ‘Ik moest mezelf in gevaar brengen door met zulke snelheden te rijden’, zei hij tegen ABC News. In Australië kun je een aanvraag doen voor iets dat ze Emergency Vehicle Status (EVS) noemen. Ze worden dan voorzien van optische en akoestische signalen om zo veilig met spoed te rijden. De dokter haalde de nodige rijtrainingen voor de status, maar zijn aanvraag voor de ombouw van zijn Nissan GT-R werd niet ingewilligd.
Het is nog niet gelukt
Het Ministerie van Transport in Australië gaf als reden dat ‘mannen meer kans hebben om hard te rijden en sneller grote risico’s nemen’. Bovendien zou de lage neus van de Nissan in het geval van een aanrijding met een dier het karkas de cabine in lanceren. Een ander – vrij redelijk – argument was: ‘Een dode of ernstig gewonde arts heeft geen nut voor de huidige noodsituatie, uw gemeenschap of toekomstige patiënten.’
In Dubai kan het wel
In Dubai gebruiken ze wel een Nissan GT-R als ambulance. De Japanse supercar staat daar naast een Corvette en worden ingezet als vervoersmiddel voor de first responders. Zie het als een traumaheli op wielen. Patiënten zul je niet snel achter in de auto’s aantreffen, want veel ruimte voor een brancard is er niet.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Oeps: Nissan GT-R crasht al na twee seconden op de Nürburgring

Deze Nissan GT-R R34 heeft ruim 650 pk en is geïnspireerd door Mine’s

Zo zorgt Nissan dat de GT-R er extra mooi uitziet bij automeetings in het donker

VIDEO: Lewis Hamilton gaat weer los in een Nissan Skyline GT-R in Tokio

R34-liefhebbers opgelet: Deze nieuwe Nissan GT-R’s krijgen R34-kleuren

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze Scania-vrachtwagen is omgebouwd naar ambulance

Waarom ambulances in dit land dikke velgen, veel speakers en launchcontrol hebben

Waarom veel hulpdiensten tegenwoordig een stekker zonder snoer bij zich hebben

De elektrische Volkswagen ID. Buzz is nu ook een ambulance

Op de rotonde terwijl er een politie of ambulance aankomt? Neem dan niet de eerste afslag

Volkswagen laat alvast wat ID. Buzz-toepassingen zien voor ondernemers

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Ik geef het ministerie van transport gelijk.
Ambulances rijden, wel snel, maar niet bloedstollend
hard.
De dokter is niet getraind om door verkeer op verantwoordelijkheid wijze snel bij een situatie te komen.
Hier, in het geweldige Frankrijk, is alles beter geregeld. De dokter heeft een apparte auto, SAMU.
Deze auto is volledig uitgerust, en wordt bestuurd door een vakkundige verpleegkundige, die ook opgeleid is als chauffeur.
De ambulancedienst komt ook direct,
Twee auto’s inplaats van EEN.
Bovendien heeft A.C. Limoges een ambulance helikopter ter beschikking.
Kortom, Frankrijk , baby !!
De dokter heeft WEL de nodige vaardigheden door middel van trainingen, LEES het artikel voordat je nutteloos commentaar en Frankrijk propaganda preekt…