
Eerder dit jaar reed Dr. Michael Livingston met een pittig tempo in zijn Nissan GT-R naar een medische kliniek aan de zuidkust van Australië. Hij moest daarheen om het leven van een eenjarig kind te redden, aangezien het personeel daar niet bevoegd was om de juiste handelingen uit te voeren. Met succes, gelukkig. Terugkijkend op de situatie meent Livingston dat de snelheid van zijn Nissan GT-R een aandeel heeft gehad in het redden van het kind.
De Nissan GT-R als ambulance
Daarom wil de Australische dokter nu zijn GT-R uitrusten met zwaailichten en sirenes. ‘Ik moest mezelf in gevaar brengen door met zulke snelheden te rijden’, zei hij tegen ABC News. In Australië kun je een aanvraag doen voor iets dat ze Emergency Vehicle Status (EVS) noemen. Ze worden dan voorzien van optische en akoestische signalen om zo veilig met spoed te rijden. De dokter haalde de nodige rijtrainingen voor de status, maar zijn aanvraag voor de ombouw van zijn Nissan GT-R werd niet ingewilligd.
Het is nog niet gelukt
Het Ministerie van Transport in Australië gaf als reden dat ‘mannen meer kans hebben om hard te rijden en sneller grote risico’s nemen’. Bovendien zou de lage neus van de Nissan in het geval van een aanrijding met een dier het karkas de cabine in lanceren. Een ander – vrij redelijk – argument was: ‘Een dode of ernstig gewonde arts heeft geen nut voor de huidige noodsituatie, uw gemeenschap of toekomstige patiënten.’
In Dubai kan het wel
In Dubai gebruiken ze wel een Nissan GT-R als ambulance. De Japanse supercar staat daar naast een Corvette en worden ingezet als vervoersmiddel voor de first responders. Zie het als een traumaheli op wielen. Patiënten zul je niet snel achter in de auto’s aantreffen, want veel ruimte voor een brancard is er niet.
Meer van TopGear


Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Oeps: Nissan GT-R crasht al na twee seconden op de Nürburgring

Deze Nissan GT-R R34 heeft ruim 650 pk en is geïnspireerd door Mine’s

Zo zorgt Nissan dat de GT-R er extra mooi uitziet bij automeetings in het donker

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Waarom deze Scania-vrachtwagen is omgebouwd naar ambulance

Waarom ambulances in dit land dikke velgen, veel speakers en launchcontrol hebben

Waarom veel hulpdiensten tegenwoordig een stekker zonder snoer bij zich hebben

De elektrische Volkswagen ID. Buzz is nu ook een ambulance

Op de rotonde terwijl er een politie of ambulance aankomt? Neem dan niet de eerste afslag

Volkswagen laat alvast wat ID. Buzz-toepassingen zien voor ondernemers

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Ik geef het ministerie van transport gelijk.
Ambulances rijden, wel snel, maar niet bloedstollend
hard.
De dokter is niet getraind om door verkeer op verantwoordelijkheid wijze snel bij een situatie te komen.
Hier, in het geweldige Frankrijk, is alles beter geregeld. De dokter heeft een apparte auto, SAMU.
Deze auto is volledig uitgerust, en wordt bestuurd door een vakkundige verpleegkundige, die ook opgeleid is als chauffeur.
De ambulancedienst komt ook direct,
Twee auto’s inplaats van EEN.
Bovendien heeft A.C. Limoges een ambulance helikopter ter beschikking.
Kortom, Frankrijk , baby !!
De dokter heeft WEL de nodige vaardigheden door middel van trainingen, LEES het artikel voordat je nutteloos commentaar en Frankrijk propaganda preekt…