Op dit moment zit Nissan in een lastig parket. Het merk zal iets moeten gaan ‘rightsizen’. Dat betekent dat 20.000 medewerkers ontslagen gaan worden en dan niet boos mogen worden, ofzo. Daarnaast moet Nissan een paar modellen hebben die wereldwijd goed aanslaan. Eentje daarvan is de nieuwe Micra. Voordat die er komt, vond Nissan het nodig om hun Micra met V6 even op te poetsen.

Eh, wat? Micra met een V6? Je bedoelt Clio met een V6? Nee. De vorige generatie Micra was stiekem een Clio, maar Nissan heeft dus ooit een Micra met V6 gemaakt. Die auto werd door de Britse tak van het merk gemaakt. Destijds om de K12-generatie van de Micra onder de aandacht te brengen. Ook stond er toen een sportiever model op stapel, beter bekend als de Micra 160SR.

De doelgroep was wel érg oud

Een leuk weetje waarmee je je collega kunt aanvullen: de Micra 350SR is een doorontwikkeling van de Micra-R. In principe dezelfde auto, maar dan met hoogtoerige tweeliter viercilinder uit de Nissan Primera BTCC-toerwagenraceauto. De motor was goed voor 265 pk en gekoppeld aan een sequentiële zesbak en achterwielaandrijving. Het idee was om de Micra zo een cooler imago te geven, daar de gemiddelde leeftijd van Nissan Micra-rijders hoger lag dat bij de leden van de bridgeclub.

Dit is het origineel uit 2005

Het probleem was een beetje die tweelitermotor: die was bijzonder ‘piekerig’ en lastig doseerbaar. Daarom haalde men die racemotor erin en lepelde Ray Mallock Engineering (die de opdracht uitvoerde voor Nissan UK) de 3,5-liter V6 uit de 350Z erin. Als het werkt voor de Renault Clio, waarom niet een V6 voor de Nissan Micra? Het grappige is dat Renault en Nissan destijds ook al alliantiepartners waren en prima hadden kunnen samenwerken.

Nissan Micra 350SR restomod (K12) concept grijs (2025) voorzijde schuin rechtsvoor laag zon
En dit hebben ze er van gemaakt

Nissan Micra met V6 heeft niets met de Clio V6 te maken

Dat deden ze echter niet, deze Micra heeft een ander chassis, andere transmissie, andere motor en ander koetswerk. De Micra 350SR was straatlegaal en diende zelfs als duurtester voor diverse Britse automagazines. Tot serieproductie heeft het niet geleid helaas, maar het prototype bestaat nog altijd. Enfin, die hebben ze dus een opfrisbeurt gegeven. Binnenkort komt er een nieuwe Nissan Micra (wederom met Renault-genen) en om de naam Micra wat flair te geven komen ze met dit geval.

Lees ook: Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Ze hebben overigens wel het minimale gedaan. We lezen termen als ‘restomod’ en ‘restauratie’, maar in principe zien we een nieuwe wrap, nieuwe koplampen, gespoten velgen en een nieuw logo. Dat is preices wat Sjakie met zijn oude M3 uitgevoerde 318i E90 deed en dat noemen we ook geen restomod, toch? Het is in elk geval goed om te weten dat er een tijd was dat Nissan een V6 in een Micra lepelde. De nieuwe Micra zal geheel elektrisch zijn en wel genen delen met een Renault (de 5).

Eén reactie op “Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra”

Laat een antwoord achter aan Dave Reactie annuleren

(verplicht)