Nog niet zo heel erg lang geleden stond hybride rijden gelijk aan het dragen van geitenwollen sokken, het knuffelen van bomen en het eten van grote hoeveelheden biologische muesli. Maar gelukkig zijn er genoeg uitzonderingen. Sterker nog, het is meer het geval dat alle benzineauto’s hybrideauto’s worden. De Novitec 296 GTS N-Largo is zo’n auto. De Duitse firma maakt de standaard 296 harder, beter, sneller en sterker – om met Daft Punk te spreken

Die (Novitec, niet dat Franse house-duo) heeft al eens een 296 GTS op subtiele wijze aangepakt. Voor nu hebben ze de 296 GTS N-Largo en dat betekent dat de auto een unieke bodykit heeft. Met name aan de achterkant kun je zien dat de auto aanzienlijk breder is dan standaard – 12 centimeter om precies te zijn. Zonder de spiegels is de breedte 208 centimeter. Uiteraard is het een kwestie van smaak of je het mooi vindt, maar de 296 GTS N-Largo ziet er dikker uit.

Bodykit van de legendarische Vittorio Strosek

Leuk weetje: deze bodykit is ontworpen door Vittorio Strosek. Dat was niet alleen de man achter Strosek, de tuner, maar ook degene die alle wilde bodykits maakte voor Koenig Specials. Zonder Vittorio Strosek zouden de boeven in Miami Vice geen foute, opzichtig aangepaste S-Klasse, Jaguar of Porsche hebben. De bodykit van de Novitec 296 GTS is gemaakt van koolstofvezel (uiteraard) en past naadloos op de carrosserie van de 296. Je kunt niet de bodykit monteren en de rest standaard laten – dat ziet er raar uit.

Novitec 296 GTS N-Largo groen (2025) zijkant links voor schuin

Daarom is er een nieuw setje wielen, speciaal door Vossen gemaakt voor Novitec. Ze zijn voor 9,5×21 inch groot, achter zijn ze 12,5×22 inch groot. Subtiel is het zeer zeker niet, maar zoals gezegd is er voor hen een iets minder uitgesproken versie beschikbaar. Verder ligt de N-Largo 30 millimeter dichter met zijn buik op het asfalt, dankzij verlagingsveren die samenwerken met de standaard dempers. Woon je in Almere-Muziekwijk, bestel dan de frontlift even mee, dan kun je de neus met 40 millimeter verhogen.

868 pk voor de Novitec 296 GTS N-Largo

Is de Novitec 296 GTS N-Largo dan ook sneller dan de standaardversie? Dat valt te betwijfelen. Ja, de combinatie van elektromotor en benzinemotor is goed voor 868 pk, maar vergeet niet dat de standaard 296 GTS ook al 825 pk heeft. Daarbij zal luchtweerstand met die bodykit toenemen (groter frontaal oppervlak) en die enorme wielen zorgen voor een grotere rolweerstand. Wellicht dat het toegenomen vermogen en de toegenomen weerstand elkaar in evenwicht houden.

Lees ook: Spectre van Novitec heeft slechts 578 pk, maar wel 24-inch putdekselvelgen

Je moet daar ook niet aan denken. Dat is net zoiets als calorieën tellen terwijl je een kaasplankje eet. Je moet er vooral van genieten. Het enige jammere is dat ze er maar 43 pk extra uit hebben weten te persen. Aan de andere kant, als het grootste nadeel het beperkte vermogen is, terwijl dat 868 pk bedraagt, dan weet je dat we aan het muggenziften zijn. Novitec bouwt er een beperkt aantal van de 296 GTS N-Largo. Mocht je achter het net vissen, weet dan dat Ferrari ook werkt aan een heftigere 296.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)