Dat je genoeg gespaard hebt om iets te kunnen kopen, betekent niet dat je het kunt betalen. Iedereen kan bijvoorbeeld een konijntje op de markt kopen voor twintig piek, maar wacht maar tot het neusje van Pluisje op een dag wat sipjes op en neer beweegt. Consult van de dierenarts, spoedtoeslag (want dit gebeurt áltijd op een zondag) plus de kosten van speciale medicinale bikskorrels – het loopt snel op. Met auto’s is het niet anders.

Als jij ruim 3 miljoen euro bij elkaar heb geschraapt voor een Bugatti Chiron Pur Sport en misschien zelfs de verzekering en de benzinekosten hebt begroot, dan ben je er nog niet. Het Maleisische Paultan.org kreeg wat prijsindicaties in handen van een Bugatti-dealer in Singapore voor het onderhoud van een Chiron Pur Sport. En dit onderhoud wil je als eigenaar wel echt doen, enerzijds om veilig 300+ te kunnen rijden en anderzijds voor de restwaarde van je miljoenenbak.

Wat kost het onderhoud van een Bugatti Chiron?

Laten we rustig beginnen met een oliewissel. Heel wat liters Castrol, zestien oliepluggen en een filter kosten bij elkaar zo’n 22.000 euro. Dit moet elke veertien maanden of elke 16.000 kilometer gebeuren. We vermoeden dat de meeste Bugatti’s eerder aan de maanden zitten dan aan de kilometers.

De prijzen voor auto’s in Singapore liggen gigantisch hoog. Een VW Polo kost al 50.000 euro en een Prius 100.000 euro. Maar de 22.000 euro voor de oliebeurt lijkt overeen te komen met eerder gecommuniceerde prijzen. De prijzen die Paultan meldt, lijken dus redelijk representatief voor andere markten.

Hoe duur zijn de banden en velgen van een Bugatti Chiron Pur Sport?

Banden kosten minimaal 7.000 euro voor een set. Dan heb je over de ‘normalere’ banden, zoals Cup 2’s of all-seasons. Maar eigenlijk wil je de Michelin Cup 2R TR’s die speciaal gemaakt zijn voor hoge snelheden. Deze kosten 38.000 euro voor een set. De banden gaan tussen de zestien en achttien maanden mee.

Hoewel Bugatti eerder communiceerde dat de velgen van de Chiron een leven lang meegingen, moeten die van de Chiron Sport blijkbaar wel vervangen worden, net als bij de Veyron. Ze kosten 45.000 euro voor een set van vier en zouden ook elke veertien maanden vervangen moeten worden. In de praktijk zul je als eigenaar dus gewoon elk jaar een complete set nieuwe wielen en banden moeten monteren.

De andere onderhoudsprijzen zijn nog een stuk hoger

De koolstof-keramische remschijven vóór kosten 45.000 voor een set. De blokjes kosten 10.000 euro per set. Het liefst wil je dan ook gelijk je remvloeistof laten vervangen en de boel even laten schoonmaken. Daarvoor mag je 53.000 euro aftikken. Leroy van Carglass (never forget) kan je niet meer helpen met je sterretje; dus een nieuwe ruit kost 55.000 euro. Ruitenwissers kosten 3.500 euro.

Wat kost het onderhoud van een Bugatti Chiron in totaal?

Gezien de periodieke onderhoudsintervallen kost een Bugatti dus zelfs bakken met geld als je er nooit mee rijdt. Een Pur Sport kost volgens Paultan 95.000 euro per veertien maanden om hem alleen stil te hebben staan. Hou je hem langer, dan krijg je ook ander onderhoud. In totaal zou vier jaar onderhoud voor een Bugatti Chiron Pur Sport 350.000 euro kosten. Roep nu nog maar eens ‘had hem dan aan mij gegeven’ als er eentje crasht…

Bugatti Chron Prototype 4-0005

Is dit de Bugatti Chiron met de hoogste tellerstand?

We denken niet dat iemand dit kan toppen

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)