Opel Adam is best wel guitig

Na Ferrari met de Enzo lanceert Opel nu de Adam. Maar vergeet die naam even. Vergeet hoe belachelijk het klinkt om te zeggen dat je ‘een Adam rijdt’. Kijk eerst eens even naar deze plaatjes.
 
Niet gek toch? Dit is Opels nieuwe troef in het a-segment. Ze hebben daar ook al de meer praktisch ingestelde Agila rondrijden, maar die is niet hip. De Adam wel, vindt Opel, en op basis van deze foto’s zijn wij het met ze eens.
 
Met z’n lengte van 3,70 meter mag de Adam het gaan opnemen tegen succesnummers als de Fiat 500, de Kia Picanto en de Volkswagen Up en consorten. Geen geringe taak, en daarom heeft Opel alles uit de kast getrokken om er een topkarretje van te maken.
 
Zo beloven ze een ‘bijna ongelimiteerd’ aantal mogelijke combinaties van kleuren en accessoires om de Adam met jouw persoontje te matchen, waarbij uitgegaan wordt van drie uitrustingsniveau’s: Jam (simpel en kleurrijk), Glam (elegant) en Slam (sportief). We kunnen niet wachten tot de eerste ingenieur met Duitse tongval die woorden in ons bijzijn gaat uitspreken.
 
Opel ontwikkelde een compleet nieuw infotainmentsysteem met 7-inch touchscreen, dat uiteraard beschikt over Bluetooth en usb en kan praten met Apple en Android. De beschikbare velgen variëren van 16 tot maar liefst 18 inch, en zaken als parkeerassistentie, dodehoekherkenning en een verwarmd stuur zijn te bestellen. Heel volwassen allemaal.
 
Er valt te kiezen uit drie benzinemotoren: een 1.2 met 70 pk of een van de twee 1.4’tjes met 87 of 100 pk. Optioneel is er een EcoFlex-pakket met start/stopfunctie te krijgen. Bij allemaal schakel je met een vijfbak, maar later zal er ook een nieuwe turbo-benzinemotor met zesbak verkrijgbaar zijn.
 

De Adam wordt officieel onthuld op de autoshow van Parijs in september, en is daarna meteen te bestellen. Vanaf januari 2013 vind je ‘m bij de dealer.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws