Hij wordt pas in september in Frankfurt aan het publiek gepresenteerd, maar Opel wilde hem je toch niet langer onthouden. Dit is de volgende generatie Astra, gebouwd op een geheel nieuw platform, uitgerust met nieuwe motoren en klaar om Golfjes te gaan pesten.

De bekende Monza conceptcar stond model voor het design, zegt Opel, en dat is niet iets waarover je ons zult horen klagen. Evenmin als over de aanpak die het merk hanteerde bij het onderhuidse ontwerp, waarbij de woorden 'lager' en 'gewicht' blijkbaar – en terecht – heel groot op de muur van het betreffende kantoor stonden gekalkt. De nieuwe Astra is 120 tot 200 kilo lichter dan z'n voorganger, waarvan alleen al 77 kilo voor rekening van de nieuwe carrosseriestructuur komt. Dat is iets waar je zowel qua verbruik als qua rijdynamiek een hoop aan hebt.

Naast lichter is de Astra ook fractioneel kleiner geworden en biedt hij toch meer binnenruimte. Verder krijgt hij alleen Opels modernste motoren toegewezen, zoals de 1,0-liter driecilinder turbo met 105 pk en een compleet nieuwe 1,4-liter viercilinder turbo met 145 pk en 250 Nm (zuiniger, responsiever en 10 kilo lichter dan de huidige 1.4 Turbo). Ook is er een 1.6 CDTI met verschillende vermogens (vanaf 95 pk).

Omdat tegenwoordig de vaakst gehoorde vraag in autoshowrooms is 'of je er ook mee kunt whatsappen', trekt Opel een blik connectiviteitsspulletjes open voor de nieuwe Astra. Er is een nieuw IntelliLink R 4.0 infotainmentsysteem dat overweg kan met Apple CarPlay en Android Auto, en de vlaggen kunnen uit, want GM/Opel biedt met de nieuwe Astra in Europa voor het eerst OnStar aan (een systeem waarmee je een telefoniste het dichtstbijzijnde Chinese restaurant voor je op laat zoeken en dat automatisch de hulpdiensten alarmeert als je airbag afgaat – wellicht ken je het uit Amerika waar men er al, jawel, sinds 1996 mee rondrijdt). Bijkomend voordeel: OnStar maakt van je Astra meteen een 4G LTE WiFi-hotspot waar je meer apparaten aan kunt koppelen dan er plek is voor inzittenden.

Andere opvallende zaken aan de nieuwe Astra zijn de intelligente full-led matrix-koplampen (die elk uit zestien segmenten bestaan), achterbankverwarming en ergonomische stoelen met ventilatie, massage en instelbare breedte. Verder vind je de bekende riedel aan veiligheidsfuncties terug op Opels nieuwste: dodehoekassistentie, verkeersbordenherkenning, botswaarschuwing met ingrijpen en parkeerhulp behoren allemaal tot de mogelijkheden.

Zoals gezegd wordt de nieuwe Opel Astra pas in september officieel gepresenteerd; we vermoeden dat ie niet heel lang daarna te krijgen zal zijn.

Reacties

Meer van TopGear