
Maserati en Alfa Romeo zijn beide Italiaanse merken. Ze hebben allebei een enorm rijke historie met de mooiste en best klinkende auto’s. Ook kennen ze beide nogal hun ups-and-downs. In veel gevallen gaat dat altijd gepaard met een supercar. Kennelijk is de huidige situatie niet naar hun zin, want beide merken komen namelijk met een supercar met een handbak. Dat oppert de CEO van beide merken – Santo Ficili – aan Autocar.
Mocht je even het spoor bijster zijn: het is niet dat je geen sportieve modellen kunt krijgen bij de merken. Maserati heeft de GranTurismo én de MC20. Op basis van die laatste is er de extreem exclusieve 33 Stradale. Je zou denken dat de focus moet liggen op meer geëlektrificeerde crossovers met grote infotainmentschermen, maar dat is niet de strategie.
De basis is een Maserati, en eigenlijk ook een Alfa Romeo
Naar verluidt is de GranTurismo – niet de MC20 – de basis voor het nieuwe project (afbeelding onder). Die Maserati staat op zijn beurt op het Giorgio-platform, waar ook de Alfa Romeo Giulia op staat. Als het project doorgaat, zal de auto worden geproduceerd in de Maserati-fabriek in Modena. Volgens Ficili is dat een logische keuze, want daar zijn al vaker Alfa Romeo’s gemaakt. De Alfa Romeo 8C Competizione en Maserati GranTurismo werden er zij aan zij gebouwd.

Als we zo tussen de regels door lezen, lijkt het erop dat de nieuwe auto daar nog het meeste op gaat lijken. Sowieso krijgen de auto’s Maserati’s Nettuno-motor: een 3,0-liter V6 met twee turbo’s. Logisch, die motor ligt ook in de MC20 en de benzineversie van de GranTurismo. Voor de nieuwe samenwerking tussen de twee merken kunnen ze het vermogen van de V6 iets verhogen. Dat zal niet met een elektromotor zijn, want dat zou het gewicht te veel beïnvloeden.
Opvolger van de Alfa Romeo 8C Competizione
Dus een grote coupé met krachtige benzinemotor. Dat klinkt als een opvolger voor de Alfa Romeo 8C Competizione (hoofdafbeelding). Die auto had één groot minpunt in de vorm van de transmissie. Dat zal in dit geval opgelost moeten zijn, want zelfs een handbak behoort tot de mogelijkheden. Voor productie op grote schaal is dat niet interessant, maar juist voor dit soort speciale auto’s zijn er wel liefhebbers die het zelf schakelen kunnen waarderen.
Lees ook: De topsnelheid van deze Alfa Romeo 33 is wel heel erg toevallig
Uiteraard heb jij nu al een cheque uitgeschreven voor zo’n Italiaanse schone. Dan is het natuurlijk de vraag: wanneer kun jij hem aan je collectie toevoegen? Gezien de hoeveelheid details die er ‘verklapt’ zijn en het feit dat Maserati volgend jaar 100 jaar bestaat, hebben we zo’n gevoel dat we tegen die tijd iets kunnen verwachten.
Lees ook: Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Maar goed dat ze niet kiezen voor die elektro motoren. De grootste marketing rotzooi ooit.
Alles is beter dan electrische rotzooi. Daar is het eenheidsworst troef en zijn het olifanten op wielen met oubollige batterijtechniek
Hoezo dikke crossovers maken, daar zou alfa ver weg van moeten blijven, gewoon dit soort zooi maken, dat verkoopt tenminste wel. Sz allemaal verkocht, 8c hadden ze er wel 500 meer van kunnen maken/verkopen (hebben ze gelukkig niet gedaan) en de 33 was ik ook al te laat voor. Dus gewoon doen.
Kortom, een speciale versie van de Granturismo die we Alfa Romeo 6C gaan noemen? Niet wat Alfa nodig heeft, maar natuurlijk wel erg tof.
Dat is toch wel Alfa ten voeten uit: Geen aantrekkelijke volume modellen en het geld is op. Toch maken we eerst nog even een bloedmooie suoercar.
Geweldig