Als je deze ‘vliegende schotel’ eens nader onder de loep wenst te nemen, dan zal je portemonnee tot op de bodem worden uitgegraven en je Alfa Romeo 8C Competizione zal worden gesloopt. Dit is de Alfa Romeo Disco Volante.

Alles begint met een grote stapel geld

Een heleboel geld. Piero Mancardi, baas van Carrozzeria Touring Superleggera wil niet vertellen hoeveel je precies moet betalen voor een Alfa Romeo Disco Volante. Je zal in ieder geval een diamanten omzoomde oprit moeten veroorloven, want goedkoop is het niet. Dat is deels omdat het exacte bedrag afhankelijk is van specifieke klantenwensen. Ook vooral omdat, ach, je weet wel: als je ernaar moet vragen, dan… Toch legt hij er fijntjes de nadruk op dat er vierduizend manuren in de auto zitten en ‘tienduizenden uren ontwikkeling’. Dat wijst dus op een bedrag van minstens zes cijfers, wellicht zelfs zeven. Het bezit van een substantieel bedrag op de bank is slechts het begin. Vervolgens wordt het een feest. Je zult beslag moeten zien te leggen op een Alfa Romeo 8C Competizione. Jazeker, een van de slechts vijfhonderd die er zijn gebouwd en die inmiddels allemaal zijn verkocht. ‘We kunnen klanten helpen zoeken naar een 8C’, zegt Mancardi. ‘Maar het is niet ons werk. We zijn geen handelaars.’

Hoeveel moet het kosten?

Dus, aangenomen dat je een 8C op de kop weet te tikken – reken op een tonnetje of twee voor een beetje fatsoenlijk exemplaar – komt hier de aap uit de mouw. Nu moet je die 8C, die wereldwijd wordt gezien als de mooiste auto van de eenentwintigste eeuw, overhandigen aan Touring. Daar zetten de vaklui hun slijptollen in de schitterende carrosserie, slijpen die weg tot alleen onderstel en aandrijflijn resteren, om vervolgens een geheel nieuwe aluminium carrosserie op Alfa’s skelet te bouwen. Je kunt niet het beste uit twee werelden verenigen, dus dat betekent dat je het meesterwerk dat de Alfa Romeo Disco Volante is, alleen kunt verkrijgen door het meesterwerk dat de Alfa 8C is te vernietigen. ‘De tranen staan me elke keer weer een beetje in de ogen als ik het zie gebeuren, echt waar’, zegt Mancardi. ‘Ik ben weg van de 8C. Het is een schitterende auto. Maar voor ons was het essentieel dat we een aristocratische basis hadden. En er zijn niet zo veel auto’s die aan onze eisen voldoen.’

Wie gaat mijn dierbare 8C verbouwen?

Als er een bedrijf is dat het recht heeft om zijn goddeloze gang te gaan met Alfa’s, dan is het Carrozzeria Touring. Dit in 1926 opgerichte Milanese bedrijf bouwde in hoog tempo een reputatie met het produceren van prachtige, aerodynamische carrosserieën voor zowel auto’s op het circuit als op de openbare weg. Dat deden ze op basis van het onderstel dat beschikbaar was, meestal een Alfa. Touring pionierde in de jaren dertig al met de zogenaamde superleggera-techniek (Italiaans voor super-lichtgewicht).
Daarbij worden lichtgewicht aluminium delen met bouten gemonteerd op een stalen spaceframe en zodoende ontstonden de meest iconische ontwerpen uit de periode van net voor en na de Tweede Wereldoorlog: de BMW 328 Touring Roadster die in 1940 de Mille Miglia won, de Alfa Romeo C52 die de inspiratiebron vormde voor de Alfa Romeo Disco Volante en de Aston Martin DB4. En ze waren betrokken bij het ontwerp van de eerste Lamborghini, de 350 GT. Geen slecht cv. In de jaren zestig werd de kunst van de carrosseriebouw verdrongen door de techniek van massaproductie en zelfdragende carrosserieën. Carrozzeria Touring ging een halve eeuw in winterslaap en ontwaakte daar zes jaar geleden uit met een reeks waanzinnige stationcar-achtige versies van chique auto’s waarvan je geen stationcar zou verwachten: een Quattroporte coupé, een Bentley Continental GT shooting brake en een Gumpert Apollo met kofferbak. Dat is net zo bizar als het klinkt.

Je houdt van ‘m of je haat ‘m

Maar deze Alfa Romeo Disco Volante is Tourings eerste model op basis van een schone lei sinds een halve eeuw. Als je een van de fraaiste ontwerpen van de afgelopen twintig jaar gaat vernietigen, dan moet je wel met iets heel bijzonders komen als vervanger. Meer nog dan op de foto’s is de Disco Volante een oogverblindende verschijning als je oog in oog met ‘m staat. Hij lijkt in geen enkel opzicht op iets wat je eerder op de weg hebt gezien, rekent af met de esthetica van schaven en scherpe lijnen van zo’n beetje elke moderne sportauto en wordt gekenmerkt door de rondingen van een flesje Coca-Cola. ‘Het is een auto voor fijnproevers’, zegt Mancardi. ‘We doen niet aan blingbling-auto’s. Nooit.’ Louis de Fabribeckers, directeur design bij Touring, beschrijft de Alfa Romeo Disco Volante als een ‘piraatproject’, een project dat door zijn medewerkers in hun vrije tijd is volbracht. Hij heeft er vrede mee dat mensen de vormen kunnen haten of bewonderen. Wij vinden dat ie er subliem uitziet. Daar staan we niet alleen in: in mei werd hij bekroond met de prijs voor topdesign tijdens het Concorso d’Eleganza Villa d’Este. We verdringen nog maar eens dat er een 8C voor gesloopt is.

Waardoor is Carrozzeria Touring geïnspireerd?

De verwijzingen naar de inspiratiebron uit 1952 van de Disco Volante zijn overduidelijk: de aluminium strip die vanuit de portiergrepen doorloopt over de voorkant van de auto, de afgeplatte wielkasten die de gesloten spatborden van het origineel nabootsen, de brede heupen. Toch is dit geen schaamteloos retro-design, het is meer een herinterpretatie van hoe men in de jaren vijftig dacht dat de toekomst eruit zou zien. Alfa Romeo Disco Volante betekent vliegende schotel in het Italiaans, en dat verklaart de invloeden van 2001: A Space Odyssey en Flight of the Navigator. Ook de bedrijfshal van Touring ademt de sfeer uit van ‘verleden ontmoet toekomst’. De hal is schitterend gelegen op een industrieterrein met uitzicht op een grote snelweg bij Milaan.
Het bedrijf bouwt niet alleen nieuwe extravagante modellen, het restaureert ook klassiekers. Dan hebben we het niet over een beetje plamuur en wat bijspuiten, maar ze letterlijk uit de dood doen herleven. In de ene hoek nadert een Lamborghini 4000 GT voltooiing, naast een Aston Martin DB5. In een andere hoek wordt een Bristol van na de oorlog uiterst minutieus in ere hersteld, plaatwerkdeel voor plaatwerkdeel; de originele delen te zeer verroest om nog te kunnen gebruiken. Er staat een originele Maserati Quattroporte, een Porsche 911 uit de jaren zeventig en – ergens achteraf – een witte Lamborghini Gallardo (Touring verzorgt het spuitwerk voor veel modellen die Lamborghini in beperkte oplage fabriceert).

Voorin staat Tourings tweede Disco Volante

Deze is half afgebouwd en staat als fraaie metafoor voor geavanceerde technologie die stuit op traditionele carrosseriebouw. De motorkap van koolstofvezel zit al op zijn plaats en eromheen staan monteurs met de hand een groot stuk aluminium in model te hameren voor het gecompliceerde voorspatbord. Het is fascinerend om zulke ambachtelijke techniek te zien worden toegepast – we dachten dat die al decennia geleden was uitgestorven. Het scheelde niets, volgens Mancardi. ‘Toen had je oude kerels die, zodra ze klaar waren met hun baan bij een carrosseriebouwer, in hun vrije tijd een klein bedrijfje begonnen en wat restaureerwerk deden. Daar zijn er niet zo veel van over, maar we leiden nu een nieuwe generatie van dat soort kerels op. Het draait allemaal om ogen en om handen en om het hart. Er is vooral veel liefde nodig. Dit is een auto om mee te flaneren, te genieten van het bereik van bas tot sopraan van de V8 en de pure gewaarwording die hij biedt.’

Het gaat niet alleen om traditie

Het is ook pure noodzaak. Met de hand kloppen, is de enige manier om een zodanig gecompliceerd model te krijgen als het plaatwerk van de Alfa Romeo Disco Volante. Kijk maar eens naar de achterkant: de achterspatborden, bumper en kofferdeksel zijn uit één stuk gefabriceerd, er zijn geen delen gelast. Het is onmogelijk om een pers te ontwikkelen die zulke complexe vormen aankan. Maar, aldus Mancardi, alleen dankzij technologie uit de eenentwintigste eeuw kan Touring de traditionele werkwijze nieuw leven inblazen. De opmars van de technologie die carrosseriebouw na de oorlog vrijwel had verdrongen, laat die nu terugkeren. ‘We ontwerpen met behulp van computertechnologie, CAD’, vertelt Mancardi. ‘In een paar uur kunnen we voor elkaar krijgen wat ons vroeger met klei een paar maanden had gekost. Natuurlijk hebben we mensen die bedreven zijn in het kloppen van plaatwerkdelen, maar het zou niks worden als we niet eerst alle geavanceerde technologie zouden toepassen. Op dit moment wordt 80 procent van het testwerk op nieuwe auto’s virtueel verricht. Onze auto’s worden alleen op basis van simulatie gehomologeerd. We hoeven geen botsproeven met onze auto’s uit te voeren. Daarom zijn deze kleine aantallen mogelijk.’
Heel kleine productiereeksen zijn vaak niet erg opzienbarend. Maar Ferrari en Lamborghini hebben veel geld verdiend met hun in gelimiteerde oplage gebouwde speciale edities. Toch weigert Mancardi de Disco Volante op één stapel te gooien met de producten van zijn landgenoten.

Wil je uniek? Dan moet je deze jongen even bellen

‘Wij zijn anders. Wij zijn kleermakers. Savile Row in vergelijking met heel dure, hoogwaardige confectie. Het is exact hetzelfde. Als je een toppak van Armani koopt, wordt dat nog altijd in grote aantallen gemaakt. Hetzelfde geldt voor de duurste Ferrari ooit, de LaFerrari, waarvan 500 exemplaren worden gemaakt. Je zult altijd een van de vijfhonderd blijven. Als je bij ons een unieke auto wilt kopen, dan krijg je ook een unieke auto.’ De Alfa Romeo Disco Volante zal worden gebouwd in een beperkte oplage van acht exemplaren, iets waarvan Mancardi denkt dat het er garant voor staat dat het een verzamelobject wordt. ‘Ik denk niet dat een auto waarvan er maar één is gebouwd beter zal worden beschermd dan een auto waarvan er acht zijn gebouwd, want dan draait het niet om de gril van slechts één man of vrouw. Als het wordt gedeeld met zeven andere verzamelaars ben je niet de enige die ervoor kiest.’

Veel zul je hem niet zien

Mancardi verwacht dat een flink aantal eigenaren van de Alfa Romeo Disco Volante nooit met hun auto zullen rijden, maar ‘m in de garage zal zetten bij wijze van investering. Wij hebben wel met de Disco Volante gereden en kunnen prijsgeven, het zal niet verrassen, dat hij rijdt als een Alfa 8C, en nog beter. Net als bij de 8C wordt de rijervaring gedomineerd door die ontaarde V8 met zijn diepdonkerbruine roffel. Net als de 8C zorgt de Alfa Romeo Disco Volante voor de volvette sensatie van een Italiaanse supercar met de motor voorin. En net als de 8C is de Disco Volante niet gevrijwaard van tekortkomingen. De zestraps sequentiële versnellingsbak is onontkoombaar lomp, het rijgedrag weinig vergevingsgezind. De rijervaring in een Disco Volante is zodanig zinnenprikkelend, zo heerlijk karaktervol, dat dergelijke ruwe randjes alleen maar bijdragen aan z’n identiteit. Zeker wanneer je z’n teugels laat vieren en jezelf baadt in het geluid van z’n uitlaat: gegrom en gedreun. Ondanks een overdaad aan snelheidsreserves heb je meestal niet de behoefte er mee te rijden alsof je je The Stig waant. Touring geeft 4,2 seconden op van 0 naar 100 km/u en een top van 293 km/u. Deels omdat je met buitensporig kostbaar en buitensporig exotisch speelgoed op pad bent dat een buitensporig dikke portemonnee vergt, maar vooral omdat dit een type auto is om mee te flaneren, te genieten van het bereik van bas tot sopraan van de V8 en de pure gewaarwording die hij biedt. Natuurlijk, het interieur is weelderig; Touring staat bekend om zijn verbeterde interieurs die op maat en zeer minutieus worden uitgevoerd. Uiteraard kun je elke tint die of elk materiaal kiezen dat je maar wenst, zelfs je eigen niet na te maken leer.

Waar ga je als eigenaar eigenlijk op zitten?

‘We beschikken over het materiaal dat bestaat uit veel, heel veel stroken van leer dat handmatig is gecombineerd’, legt Mancardi uit. ‘Er is maar één plaats op de wereld waar dat wordt gedaan. Er zijn 26 dames die uit Vietnam afkomstig zijn, waar dit procedé in de jaren zeventig is ontstaan. Ze zijn er zo bedreven in omdat ze heel slanke vingers hebben. Je kunt duizenden patronen creëren aangezien je zo veel stroken leer kunt gebruiken. Als je jouw combinatie kiest, is dat voor eeuwig die van jou. We slaan het op in onze bestanden en beloven dat we die combinatie alleen voor jou maken. Je eigen leer.’
Leer met copyright, met de hand gemaakt door Vietnamese dames met heel slanke vingers? Klinkt een beetje als iets voor de schurk uit Bond-films, nietwaar? Maar dit is het flamboyante vertoon waar het bij de Alfa Romeo Disco Volante om draait. Dit is een manifestatie van een supercar die z’n weerga niet kent. Hij maakt van de Veyron een massaproductie auto en laat zelfs een Zonda er rechttoe-rechtaan uitzien. Maar toch: een 8C kan eigenlijk voor geen enkel hoger doel worden opgeofferd.

Dus wat is de volgende zet van Carrozzeria Touring?

Mancardi weigert te happen, geeft alleen aan dat er ‘diverse projecten worden overwogen’, maar de directeur design van Touring komt met een verleidelijke hint. ‘We hebben diverse piraatprojecten in onderzoek. We hebben bijvoorbeeld gekeken naar de Nissan GT-R’, zegt De Fabribeckers. ‘Dat is een ongelooflijke auto, met prachtige vormen. We weten zeker dat we daar wat mee kunnen.’ Een met de hand gebouwde Italiaanse coupé met een 550 pk sterke V6 met twinturbo en vierwielaandrijving? Wij zeggen geen nee. De toekomst van retro ziet er veelbelovend uit.

Alfa Romeo C52 Disco Volante

De inspiratie is afkomstig van de klassieker van Touring uit 1952; een Alfa 1900 C52. Die was volledig aangepast voor de racerij, met een futuristisch, in de windtunnel ontwikkelde carrosserie. Hoe futuristisch? Nou, dit was negen jaar voor de Jaguar E-type werd geïntroduceerd.

Specificaties Alfa Romeo Disco Volante


Prijs
op basis van bestelling

Motor
4.691 cc
V8
450 pk @ 7.000 tpm
480 Nm @ 4.750 tpm

Aandrijving
achterwielen
zestraps sequentiële versnellingsbak met flippers

Prestaties
0-100 km/u in 4,2 s
top 293 km/u

Verbruik
15,9 l/100 km
CO2 377 g/km

Reacties