
Aan het begin van 2017 maken we kennis met de Mercedes-AMG Project One. Mercedes heeft op dat moment nog goede hoop dat ze het project in nog geen drie jaar kunnen afronden. Een grove onderschatting, want pas deze maand krijgen de eerste klanten hun Mercedes-AMG One. Ze zijn er bij AMG dus redelijk van genezen om een F1-motor in een straatauto te bouwen.
‘Het is de speciaalste auto die we ooit gerealiseerd hebben met AMG en onze partners van de F1. Ik denk dat het iets eenmaligs is en het was moeilijk genoeg [om te bouwen]. Ik denk niet dat er een opvolger komt. Niet zoals we hem nu kennen’, zegt Steffen Jastrow, hoofd ontwikkeling bij AMG, tegenover Carsales. Er is wel perspectief voor een volgende Mercedes hypercar, maar dan zonder F1-motor.
De enige kans
‘Ik zou niet zeggen dat we nooit meer een nieuwe hypercar zullen hebben, maar daar zijn nu nog geen plannen voor. Een hypercar gebaseerd op een F1-motor? Ik denk dat dat geen kans heeft’, zegt Jastrow. Hij denk dat dit het enige moment in de geschiedenis zal zijn dat automerken een F1-motor in een straatauto kunnen leggen. In de toekomst gaat dat niet meer gebeuren.
Volgens de AMG-werknemer heeft dat met de Euro 7-norm te maken: ‘Dat is zeker het einde voor [de mogelijkheid] om een verbrandingsmotor van de F1 door de emissieregels te krijgen. Ja, ik zou zeggen dat in een volledig elektrische wereld het makkelijker is om een hypercar te laten certificeren.’ Wellicht dat de opvolger van de Mercedes-AMG One een Formule E-motor heeft?
Meer van TopGear


VIDEO: Zo ziet de nieuwe Mercedes-AMG One van Christijan Albers eruit

Christijan Albers pikt zijn nieuwe auto op: een Mercedes-AMG One

Dit schaalmodel van de Mercedes-AMG One is op afstand bestuurbaar

Mercedes-AMG gaat met de billen bloot bij documentaire over de One

Als Red Bull niet in de buurt is, kan Mercedes wel de snelste tijd op een F1-circuit pakken

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig
