Een zondagsritje in een zeldzame klassieker is niet zo zorgeloos als het lijkt. Afschrijving, steenslag en het risico dat je iets onvervangbaars kapot rijdt – het is allemaal wat. Replica’s bieden daarbij uitkomst. Een gloednieuwe auto, in elkaar gesleuteld naar moderne standaarden en zonder te veel stress te gebruiken. Het probleem is dat je niet zomaar oude auto’s opnieuw mag bouwen.

In Amerika lobbyen zogenoemde Low-Volume Vehicle Manufacturers (LVVM) voor een uitzondering in de wet. Deze bedrijven willen toestemming om een handjevol replica’s van oude auto’s te bouwen die niet hoeven te voldoen aan moderne veiligheidseisen en andere lastige obstakels. Na zes jaar is deze LVVM-wet er eindelijk doorheen. Nu mogen bedrijven auto’s van 25 jaar geleden opnieuw in kleine oplage produceren.

Oude auto’s opnieuw in productie na goedkeuring

Voordat bedrijven aan de slag mogen met de replica’s, moet de instantie NHTSA eerst kijken of de plannen voldoen aan de definitie van het woord ‘replica’. Ook moet de Environmental Protection Agency de uitstoot van de motoren goedkeuren. Bedrijven mogen vervolgens 325 exemplaren per jaar bouwen en op Amerikaans kenteken zetten, zonder dat ze airbags of driepuntsgordels hoeven te monteren.

Voor DeLorean kwam deze wet te laat. Het bedrijf wil de productie al enige jaren opnieuw opstarten, maar inmiddels haakte Italdesign aan en gaan de twee elektrische sportauto’s bouwen. Het bedrijf Checker Motor Cars wil met een enorme bult reserveonderdelen weer oude Checker-taxi’s in elkaar gaan zetten. Het moeten dus wel exacte replica’s zijn; een oude carrosserie met een moderne motor en andere foefjes telt niet.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear