Het is maar goed dat deze politieauto’s in Nederland rijden, en niet in de Verenigde Staten. Daar zouden de Amerikaanse agenten helemaal gestoord worden als ze niet regelmatig een trekker over mochten halen. De schakelflippers (die toch wel wat weghebben van een trekker) in deze witte occasion zijn namelijk onklaar gemaakt met een druppel kit. Alleen maar high-end oplossingen in Nederland, zoals je merkt.
Aan de onklaar gemaakte schakelflippers herken je dat het een oude Mercedes B-klasse van de politie is. De dienstwagens worden zo langzamerhand vervangen door nieuwe exemplaren, en zo kun jij er nu dus een paar kopen. We zetten op een rijtje hoe je de Mercedes B-klasse van de politie nog meer herkent.
Zo herken je de oude Mercedes-politieauto’s
Om te beginnen zijn de meeste Mercedes B-klasses voor de politie geleverd als B 220 d met 177 pk en een automaat. Vanbuiten herken je ze aan de metalen buizen onder de deuren, deze zijn er om de dorpels te beschermen. De verkoper van deze Mercedes B-klasses vertelt aan TopGear dat alle ex-politieauto’s ‘tot wel zes gaten’ in het dak hebben van de zwaailichten. De wieldoppen zitten meestal vast met een tie-wrap.
Vanbinnen valt op dat de exemplaren bijna allemaal een ventilatierooster in het midden missen én dat er twee gaten in het dashboard zitten. De asbakken zijn anders en er is een aangepaste middenconsole gemonteerd, waarvan de armsteun ontbreekt. Ook zijn de vloermatten van rubber en ontbreekt de hoedenplank achterin, net als de bodem.
Strakkere wegligging en onklaar gemaakte schakelflippers
Toen de Mercedes B-klasses net nieuw waren, klaagden de politieagenten over de wegligging. Door de soepele vering klapten de auto’s nog weleens met de onderkant op de weg of op de stoep. De politieauto’s zijn daarom voorzien van stuggere veren. Vóór staan ze 1,6 centimeter hoger op hun wielen en achter nog eens 2,5 centimeter.
Bovendien zijn de schakelflippers in de Mercedes B-klasses van de politie onklaar gemaakt. Deze politieauto’s zijn vanuit de fabriek wel geleverd met de flippers achter het stuur, maar ze zijn vastgezet met iets dat lijkt op een druppel kit. Dit omdat agenten blijkbaar niet zelf mogen schakelen. De verkoper bevestigt inderdaad aan TopGear dat de schakelflippers vastzitten.
‘Er is juist voor een automaat gekozen, zodat politiemensen hun aandacht maximaal op de weg kunnen houden. In het optiepakket van de automaat worden de flippers automatisch meegeleverd. Omdat we juist willen dat agenten niet bezig zijn met schakelen, zijn de flippers onklaar gemaakt’, meldde een politiewoordvoerder aan het AD in 2018.
Wie koopt de oude Mercedes B-klasses van de politie dan?
Een goed onderhouden Mercedes B-klasse, maar met serieuze ervaring – wie koopt zoiets? De verkoper vertelt ons dat er een deel een nieuw baasje gaat vinden in het buitenland. Hij verkoopt ook exemplaren in Nederland, maar dat zullen vooral taxi’s worden. Zo’n taxibord kun je immers mooi over de gaten in het dak monteren. Op dit moment zie je ook al veel oude Tourans van de politie rijden met taxiborden op het dak.
De oude Mercedes B-klasses van de politie staan bij De Broers in Badhoevedorp, maar er zijn ook wat andere dealers die ze aanbieden. Veel stilgestaan hebben ze niet, want sinds 2018 reden ze allemaal tussen de 237.000 en de 330.000 kilometer. De prijzen lopen uiteen van zo’n 7.000 tot 10.000 euro. Durf jij het aan?
Schre032 heeft op 1 oktober 2024 geschreven:
Nou nee, er wordt niet rustig mee gereden.
Koude start en vliegen maar.
Stoepen opbonken etc.
Ondanks dat weet je wel dat ze goed onderhouden worden.