‘De Huayra R is, net als de Zonda R, de losbandigste, extreemste en meest prestatiegerichte Pagani aller tijden’, aldus Horacio Pagani. Als hij het zegt, weet je dat het tijd is om even op te letten. Achter de bestuurder ligt uiteraard de dikke vette V12 die het nog altijd puur op eigen kracht doet. Dus geen turbo’s, superchargers of hybridesystemen. De 6.0 van de Pagani Huayra R serveert 850 pk, 750 Nm en een bereik van 9.000 toeren per minuut.

Een oude F1-auto

‘De nieuwe motor moest de charme, de romantiek, het geluid en de simpliciteit van een F1-auto uit de jaren tachtig hebben, maar wel hoogstaande hedendaagse technologie’, legt de grote baas uit. HWA – dat F2 en F3 doet voor AMG – hielp bij de ontwikkeling van de V12. De motor van de Pagani Huayra R weegt slechts 198 kilo. De motor gaat 10.000 circuitkilometers mee voordat hij een beurt moet. Hoe de motor klinkt? Dat hoor je onderaan de pagina.

Nieuwe transmissie voor de Pagani Huayra R

De V12 ligt achter de bestuurder in de koolstofvezel monocoque van de Huayra R en is onderdeel van de algehele structuur. Aan de twaalfcilinder zit een nieuwe sequentiële versnellingsbak met zes verzetten. Ook hierbij hielpen AMG en HWA mee met de ontwikkeling. De stoelen zijn ook onderdeel van de monocoque. De torsiestijfheid van de R is 16 procent hoger dan die van de straatversie. Bovendien weegt de circuitauto ook maar slechts 1.050 kilo.

Schoonheid is belangrijk

De techniek zit in ieder geval snor, maar Horacio was nog niet tevreden. Hij wilde schoonheid. Hij vindt dat raceauto’s uit de jaren zestig en zeventig niet alleen snel waren, maar ook een bepaalde esthetiek hadden. De zoektocht naar schoonheid liep parallel aan de prestaties. De nieuwe toevoegingen dragen bij aan 1.000 kilo downforce bij 320 km/u. Nieuw zijn de inlaten aan de zijkant, een luchtinlaat op het dak, een aangepaste motorkap, nieuwe luchtopeningen bij de wielkasten en een hoop extraatjes op de bips.

Actieve delen op de Pagani Huayra R

Actieve ophanging helpt bij het verhogen van de stabiliteit en er is ook actieve aerodynamica. De Pagani Huayra R zou minder last hebben van bump-steer De remmen zijn enorm: 410 millimeter vóór en 390 millimeter áchter. De klauwen hebben rondom zes zuigers. Daarnaast zijn er een volledige rolkooi, brandblussers, brandwerende materialen en alles voldoet aan de FIA-eisen voor auto’s in de GT-klasse. De knoppen voor tractiecontrole, ABS, radio en alles wat een coureur nodig heeft zit op het stuur dat een quick-release heeft.

30 stuks

Horacio putte inspiratie uit de Ferrari P4, Ford GT40 en andere Le Mans-auto’s van weleer. De Porsche 917 benoemt hij als zijn favoriete raceauto omdat hij ‘prachtig, elegant en tijdloos’ is. Pagani wil 30 exemplaren bouwen van de Huayra R. Ze kosten 2,6 miljoen euro per stuk, zonder eventuele belastingen. BPM is niet van toepassing, want de auto mag niet de openbare weg op.

Het geluid van de Pagani Huayra R

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)