Pagani Imola is snel... uitverkocht

En de baas vindt 'm niet zo mooi

Foto('s): Pagani
Foto('s): Pagani
Foto('s): Pagani
Foto('s): Pagani
Foto('s): Pagani
Foto('s): Pagani
Foto('s): Pagani
Foto('s): Pagani
Foto('s): Pagani
Foto('s): Pagani

Je weet wanneer een Pagani op het punt staat om met pensioen te gaan wanneer op het circuit gefocuste speciaaltjes verschijnen. Het gebeurde met de Zonda en nu is het de beurt aan de Huayra. Alleen heet deze laagvlieger niet Huayra, maar Imola. Als je een auto vernoemd naar een circuit van dat kaliber, moet het wel iets heel bijzonders zijn. Is 827 pk, 1.100 Nm en 1.246 kilo bijzonder genoeg?

Ja, het is tijd om medelijden te hebben met mensen die een Huayra BC Roadster kochten. Zij dachten de wildste Huayra ooit te hebben, maar deze Pagani Imola, waar er slechts vijf van bestaan, overtoupt de roadster. Ze kosten trouwens 5 miljoen euro per stuk, en ze waren allemaal direct uitverkocht. Zelfs de lak op de Imola is lichtgewicht. In vergelijking met normaal lakwerk weegt deze Acquarello Light-lak 5 kilo minder. Wrappen is dus ook uit den boze.

De Pagani Imola lijdt aan het Senna-syndroom. ‘We kunnen niet zeggen dat het een elegante auto is. We wilden een efficiënt voertuig’, zegt Horacio Pagani. Hij legt uit dat ze aerodynamische features moesten toevoegen. ‘De details leiden af van de lijnen en de algehele esthetica, maar ze laten snellere rondetijden toe, makkelijker stuurgedrag en bovendien meer veiligheid.’

Racegas voor de transmissie

Pagani gebruikt iets dat ze Smart Gas noemen om de schakeltijden te verbeteren. Adaptieve dempers zorgen voor een racekarakter en achterop plaatst Pagani een enorme vleugel. Een diffuser, uitbundige zijskirts en een splitter op de neus zorgen voor de nodige downforce. Achter de bestuurder ligt nog altijd de V12 van AMG. Volgens Pagani is de Imola trouwens prima te rijden op B-wegen.

De ingenieurs maakten in totaal 16.000 testkilometers op Imola. Al sluiten we niet uit dat de auto na 10.000 kilometer al klaar was en de rest werd gereden door medewerkers die hun baas ervan overtuigden dat ‘de auto echt nog niet klaar was’ en ze nog ‘veel circuittijd nodig hadden’. Specificaties zijn trouwens niet bekend. De 0-100-tijd zal rond de 3 seconden slingeren en de top zal ver boven de 300 km/u liggen.

Reacties
  1. TG zegt op 17 februari 2020 om 16:29:

    EDIT: aangepast!

  2. Onzichtbaar zegt op 17 februari 2020 om 14:21:

    Wanneer komen jullie met goedkope pakketten waar parfum enzo inzitten? Die van 5 tientjes. Daar heb ik meer aan

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws