
Met een stevige pas duurt het niet langer dan tien minuten om van de ene kant van Vaticaanstad naar de andere kant te lopen. Wil je de boel daar dus echt verduurzamen, koop dan lekker een fiets. Of een nieuw paar schoenen. Nee, niemand heeft in het Vaticaan een auto nodig. Toch gaat Volkswagen de boel daar verduurzamen met veertig volledig elektrische auto’s.
De elektrische Volkswagens worden ingezet om bijvoorbeeld oudere inwoners van het Vaticaan naar Rome te rijden. Ook zouden ambtenaren en medewerkers de auto’s mogen gebruiken voor persoonlijke doeleinden. Daarnaast bestaat de huidige vloot uit auto’s voor de hoveniers en bezorgers. In Vaticaanstad wonen zo’n duizend mensen die toch een keer ergens heen moeten.
Performance uitvoering voor het Vaticaan
De eerste twee volledig elektrische modellen zijn deze week geleverd. En natuurlijk moest het de Pro Performance-uitvoering zijn van de ID.3. In het Vaticaan geldt immers geen maximumsnelheid op de snelweg. Saillant detail is dat er geen snelweg in het Vaticaan is. Maar hé, kleinigheidjes hou je toch. De paus is, zoals je op de foto ziet, duidelijk onder de indruk van de grijze Volkswagens.
We doen flauw, want de Performance-uitvoering is in Italië gewoon de instapper. De Pro Performance (die hier anders heet) produceert 204 pk, heeft een 58-kWh batterij en moet ruim 400 kilometer ver komen. Als je rustig rijdt (en zo dus voor meer actieradius zorgt) kun je zelfs meer dan 160 keer om het Vaticaan heenrijden met één acculading.
Welke elektrische auto’s levert Volkswagen nog meer aan de paus?
Naast de ID.3 zal Volkswagen ook exemplaren van de ID.4 en ID.5 gaan leveren. Het doel van Vaticaanstad is om de vloot in 2030 helemaal CO2-neutraal te krijgen. Voor de auto’s worden in het Vaticaan en daarbuiten extra laadpalen geplaatst.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Tijd voor een laadpaus: VW levert meer dan 40 EV’s aan Vaticaanstad”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is

De Volkswagen ID.3 GTX heeft achterwielaandrijving en 326 pk

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

VW ten einde raad, dan maar aankloppen bij het Vaticaan.