Met een stevige pas duurt het niet langer dan tien minuten om van de ene kant van Vaticaanstad naar de andere kant te lopen. Wil je de boel daar dus echt verduurzamen, koop dan lekker een fiets. Of een nieuw paar schoenen. Nee, niemand heeft in het Vaticaan een auto nodig. Toch gaat Volkswagen de boel daar verduurzamen met veertig volledig elektrische auto’s.
De elektrische Volkswagens worden ingezet om bijvoorbeeld oudere inwoners van het Vaticaan naar Rome te rijden. Ook zouden ambtenaren en medewerkers de auto’s mogen gebruiken voor persoonlijke doeleinden. Daarnaast bestaat de huidige vloot uit auto’s voor de hoveniers en bezorgers. In Vaticaanstad wonen zo’n duizend mensen die toch een keer ergens heen moeten.
Performance uitvoering voor het Vaticaan
De eerste twee volledig elektrische modellen zijn deze week geleverd. En natuurlijk moest het de Pro Performance-uitvoering zijn van de ID.3. In het Vaticaan geldt immers geen maximumsnelheid op de snelweg. Saillant detail is dat er geen snelweg in het Vaticaan is. Maar hé, kleinigheidjes hou je toch. De paus is, zoals je op de foto ziet, duidelijk onder de indruk van de grijze Volkswagens.
We doen flauw, want de Performance-uitvoering is in Italië gewoon de instapper. De Pro Performance (die hier anders heet) produceert 204 pk, heeft een 58-kWh batterij en moet ruim 400 kilometer ver komen. Als je rustig rijdt (en zo dus voor meer actieradius zorgt) kun je zelfs meer dan 160 keer om het Vaticaan heenrijden met één acculading.
Welke elektrische auto’s levert Volkswagen nog meer aan de paus?
Naast de ID.3 zal Volkswagen ook exemplaren van de ID.4 en ID.5 gaan leveren. Het doel van Vaticaanstad is om de vloot in 2030 helemaal CO2-neutraal te krijgen. Voor de auto’s worden in het Vaticaan en daarbuiten extra laadpalen geplaatst.
Verterp heeft op 18 november 2023 geschreven:
VW ten einde raad, dan maar aankloppen bij het Vaticaan.