
Met een stevige pas duurt het niet langer dan tien minuten om van de ene kant van Vaticaanstad naar de andere kant te lopen. Wil je de boel daar dus echt verduurzamen, koop dan lekker een fiets. Of een nieuw paar schoenen. Nee, niemand heeft in het Vaticaan een auto nodig. Toch gaat Volkswagen de boel daar verduurzamen met veertig volledig elektrische auto’s.
De elektrische Volkswagens worden ingezet om bijvoorbeeld oudere inwoners van het Vaticaan naar Rome te rijden. Ook zouden ambtenaren en medewerkers de auto’s mogen gebruiken voor persoonlijke doeleinden. Daarnaast bestaat de huidige vloot uit auto’s voor de hoveniers en bezorgers. In Vaticaanstad wonen zo’n duizend mensen die toch een keer ergens heen moeten.
Performance uitvoering voor het Vaticaan
De eerste twee volledig elektrische modellen zijn deze week geleverd. En natuurlijk moest het de Pro Performance-uitvoering zijn van de ID.3. In het Vaticaan geldt immers geen maximumsnelheid op de snelweg. Saillant detail is dat er geen snelweg in het Vaticaan is. Maar hé, kleinigheidjes hou je toch. De paus is, zoals je op de foto ziet, duidelijk onder de indruk van de grijze Volkswagens.
We doen flauw, want de Performance-uitvoering is in Italië gewoon de instapper. De Pro Performance (die hier anders heet) produceert 204 pk, heeft een 58-kWh batterij en moet ruim 400 kilometer ver komen. Als je rustig rijdt (en zo dus voor meer actieradius zorgt) kun je zelfs meer dan 160 keer om het Vaticaan heenrijden met één acculading.
Welke elektrische auto’s levert Volkswagen nog meer aan de paus?
Naast de ID.3 zal Volkswagen ook exemplaren van de ID.4 en ID.5 gaan leveren. Het doel van Vaticaanstad is om de vloot in 2030 helemaal CO2-neutraal te krijgen. Voor de auto’s worden in het Vaticaan en daarbuiten extra laadpalen geplaatst.
Eén reactie op “Tijd voor een laadpaus: VW levert meer dan 40 EV’s aan Vaticaanstad”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

VW ten einde raad, dan maar aankloppen bij het Vaticaan.