
Met een stevige pas duurt het niet langer dan tien minuten om van de ene kant van Vaticaanstad naar de andere kant te lopen. Wil je de boel daar dus echt verduurzamen, koop dan lekker een fiets. Of een nieuw paar schoenen. Nee, niemand heeft in het Vaticaan een auto nodig. Toch gaat Volkswagen de boel daar verduurzamen met veertig volledig elektrische auto’s.
De elektrische Volkswagens worden ingezet om bijvoorbeeld oudere inwoners van het Vaticaan naar Rome te rijden. Ook zouden ambtenaren en medewerkers de auto’s mogen gebruiken voor persoonlijke doeleinden. Daarnaast bestaat de huidige vloot uit auto’s voor de hoveniers en bezorgers. In Vaticaanstad wonen zo’n duizend mensen die toch een keer ergens heen moeten.
Performance uitvoering voor het Vaticaan
De eerste twee volledig elektrische modellen zijn deze week geleverd. En natuurlijk moest het de Pro Performance-uitvoering zijn van de ID.3. In het Vaticaan geldt immers geen maximumsnelheid op de snelweg. Saillant detail is dat er geen snelweg in het Vaticaan is. Maar hé, kleinigheidjes hou je toch. De paus is, zoals je op de foto ziet, duidelijk onder de indruk van de grijze Volkswagens.
We doen flauw, want de Performance-uitvoering is in Italië gewoon de instapper. De Pro Performance (die hier anders heet) produceert 204 pk, heeft een 58-kWh batterij en moet ruim 400 kilometer ver komen. Als je rustig rijdt (en zo dus voor meer actieradius zorgt) kun je zelfs meer dan 160 keer om het Vaticaan heenrijden met één acculading.
Welke elektrische auto’s levert Volkswagen nog meer aan de paus?
Naast de ID.3 zal Volkswagen ook exemplaren van de ID.4 en ID.5 gaan leveren. Het doel van Vaticaanstad is om de vloot in 2030 helemaal CO2-neutraal te krijgen. Voor de auto’s worden in het Vaticaan en daarbuiten extra laadpalen geplaatst.
Eén reactie op “Tijd voor een laadpaus: VW levert meer dan 40 EV’s aan Vaticaanstad”
Laat een antwoord achter aan Verterp Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

VW ten einde raad, dan maar aankloppen bij het Vaticaan.