
Geen massaproductieauto, wel een massavernietigingswapen. De Peugeot 205 T16 Turbo bestaat enkel omdat het Franse merk zijn legendarische Groep B-rallyauto moest homologeren. Een fijn bijproduct, dus. De racers domineerden de Groep B in 1985 en 1986 met dik 420 pk, de straatversie kreeg 200 pk.
En dat is meer dan zat, want aan de Peugeot 205 GTi heb je al je handen vol. Al kun je je afvragen in hoeverre dit nog een 205 is. Bovendien wil je de Peugeot 205 T16 niet kapotrijden, want wereldwijd bestaan er maar 200 exemplaren van het Groep B-monstertje.
Van 0 naar 100 gaat deze bizarre achterklep met een auto eraan vast in ongeveer zes seconden. De topsnelheid ligt op 211 km/u en schakelen doe je zelf met een korte vijfbak. De teller van dit exemplaar uit 1984 geeft 15.500 kilometer aan.
En dan de prijs: 250.000 euro. Een kwart miljoen euro voor een 205. Heel, heel veel geld inderdaad. Maar hou er eventjes rekening mee dat ze twee jaar geleden nog voor 50.000 euro minder gingen. Heb je het geld liggen, dan kun je er op deze manier een stuk beter aan verdienen dan aan rente. Dus: koop dan.
Meer van TopGear


Laat je nieuwe boot staan en ga voor deze Peugeot 205 Turbo 16

Je kunt nu een ‘nieuwe’ Peugeot 205 GTI bestellen met 200+ pk

Peugeot gaat 205 GTI’s restaureren

Deze Dimma Peugeot 205 is gloednieuw

Deze Peugeot 205 T16 kan van jou zijn

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

De politie heeft een creatieve nieuwe manier om in de zomer hardrijders te pakken (zonder dat je ze ziet)

Vanaf deze week krijg je het nieuwe rijbewijs in Nederland (met een bijzonder verborgen trucje)

Dit is de bestverkochte gebruikte auto van Nederland, nu de Volkswagen Golf op nummer twee staat

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?
