
Geen massaproductieauto, wel een massavernietigingswapen. De Peugeot 205 T16 Turbo bestaat enkel omdat het Franse merk zijn legendarische Groep B-rallyauto moest homologeren. Een fijn bijproduct, dus. De racers domineerden de Groep B in 1985 en 1986 met dik 420 pk, de straatversie kreeg 200 pk.
En dat is meer dan zat, want aan de Peugeot 205 GTi heb je al je handen vol. Al kun je je afvragen in hoeverre dit nog een 205 is. Bovendien wil je de Peugeot 205 T16 niet kapotrijden, want wereldwijd bestaan er maar 200 exemplaren van het Groep B-monstertje.
Van 0 naar 100 gaat deze bizarre achterklep met een auto eraan vast in ongeveer zes seconden. De topsnelheid ligt op 211 km/u en schakelen doe je zelf met een korte vijfbak. De teller van dit exemplaar uit 1984 geeft 15.500 kilometer aan.
En dan de prijs: 250.000 euro. Een kwart miljoen euro voor een 205. Heel, heel veel geld inderdaad. Maar hou er eventjes rekening mee dat ze twee jaar geleden nog voor 50.000 euro minder gingen. Heb je het geld liggen, dan kun je er op deze manier een stuk beter aan verdienen dan aan rente. Dus: koop dan.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Laat je nieuwe boot staan en ga voor deze Peugeot 205 Turbo 16

Je kunt nu een ‘nieuwe’ Peugeot 205 GTI bestellen met 200+ pk

Peugeot gaat 205 GTI’s restaureren

Deze Dimma Peugeot 205 is gloednieuw

Deze Peugeot 205 T16 kan van jou zijn

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Peugeot E-3008 GT review: Hoe rijdt de eerste EV met nieuwe techniek voor Peugeot, Opel en Fiat?

Je volgende Peugeot kan een levensgrote op afstand bestuurbare auto worden

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
