Peugeot 3008 SUV; de eerste SUV die Auto van het Jaar is

Nog nooit werd een SUV gekroond tot Auto van het Jaar. Dit jaar was het dan zo ver. De vakjury in Genève koos de Peugeot 3008 SUV tot ’s werelds beste auto van 2017.

Peugeot 3008 SUV advertorial
Peugeot 3008 1.6 e-THP 165 pk GT-Line
Peugeot 3008 1.6 e-THP 165 pk GT-Line
Peugeot 3008 1.6 e-THP 165 pk GT-Line
Peugeot 3008 SUV advertorial
Peugeot 3008 1.6 e-THP 165 pk GT-Line
Peugeot 3008 SUV advertorial
Peugeot 3008 SUV advertorial
Peugeot 3008 SUV advertorial
Peugeot 3008 1.6 e-THP 165 pk GT-Line
Peugeot 3008 1.6 e-THP 165 pk GT-Line
Peugeot 3008 1.6 e-THP 165 pk GT-Line
Peugeot 3008 SUV advertorial
Peugeot 3008 1.6 e-THP 165 pk GT-Line
Peugeot 3008 SUV advertorial
Peugeot 3008 SUV advertorial
(advertorial)

Op maandag 6 maart koos een jury bestaande uit 58 Europese journalisten de nieuwe Peugeot 3008 SUV tot Auto van het Jaar 2017. De jury viel massaal voor de stijl, het design van het interieur en de prestaties van de 3008 SUV. Deze trofee kan in de kast bij het twintigtal internationale prijzen dat de 3008 SUV inmiddels won. Het is de eerste SUV die werd onderscheiden met deze prestigieuze prijs en inmiddels al de vijfde auto van Peugeot die tot Auto van het Jaar is verkozen.

Ook de Peugeot 3008 SUV is een verleidelijke leeuw

Het is dan ook wel een verleidelijke auto, die 3008 SUV. Met zijn stoere verticale grille met verchroomd dambordpatroon en scherp gelijnde, katachtige full-LED-koplampen. De unieke en krachtige persoonlijkheid van de Peugeot 3008 SUV wordt geaccentueerd door het zwarte dak, en de glanzend zwarte lijst tussen de LED-achterlichten. Alsof een leeuw de afdruk van zijn klauwen heeft achtergelaten.

Welkom aan boord

Binnen in de nieuwe Peugeot 3008 SUV nodigt de spectaculaire nieuwe i-Cockpit® uit om kennis te maken met een 100% digitale wereld. Het capacitieve 8-inch touchscreen is ook te bedienen met de zes bijzonder elegante ‘pianotoetsen’, zogenaamde toggle switches. Daarmee heb je directe en permanente toegang tot de belangrijkste comfortfuncties: radio, airconditioning, navigatie, autoparameters, telefoon en mobiele apps.

Ook bijzonder is het te configureren en personaliseren digitale head-up instrumentenpaneel. Samen met het touchscreen, het compacte stuur met geïntegreerde bedieningstoetsen en de elektronische bediening van de automatische transmissie draagt de nieuwe Peugeot i-Cockpit bijzonder goed bij aan het rijplezier van de 3008 SUV.

Want rijplezier staat voorop

Over rijplezier gesproken. De benzinemotor van Peugeot, de Euro6 PureTech-variant, heeft drie cilinders. Dat lijkt weinig, maar dankzij het lagere gewicht en de kleinere afmetingen hebben ze een veel beter rendement. Deze motoren bieden rijplezier en prestaties van hoog niveau: krachtig, schoon en betrouwbaar. Voor wie meer vermogen wil, is er een viercilinder 1.6 benzinemotor, met 165 pk.

Beide motoren zijn verkrijgbaar met handbak of als efficiënte zestraps automatische transmissie (de EAT6: Efficient Automatic Transmission). Deze transmissie beschikt over de zogenaamde Quickshift-technologie: voor sneller en soepeler schakelen, en nog meer comfort. Daartoe behoort tevens een nieuwe elektronische selectiehendel met impulsbediening en een Sport-stand: voor nog snellere reacties en nog meer rijdynamiek.

Het belang van veiligheid

Het rijden is uiterst prettig. En ook met de veiligheid zit het goed. De Peugeot 3008 SUV beschikt over een scala aan veiligheidssystemen, de zogenaamde Advanced Driver Assistance Systems. Denk aan Advanced Grip Control met Hill Assist Descent Control (HADC), Active Safety Brake, Distance Alert, Active Lane Departure Warning System, vermoeidheids­herkennings­systeem, herkenning van verkeersborden met een snelheidsbeperking, grootlichtassistent, adaptieve cruisecontrol met stopfunctie (op de automaat), actieve dodehoekbewaking, actieve parkeerhulp en een 360°-camera.

preview

Tijd voor een proefrit!

Nieuwsgierig geworden? Klik hier om nog meer over de Peugeot 3008 SUV te weten te komen. Of boek meteen een proefrit.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws